Loop ik valutarisico bij een Zweedse bank (via Raisin)?

Via Raisin kan ik een spaarrekening openen bij een Zweedse bank. Volgens Raisin is de rekening in Euro's, dus niet in Zweedse Kronen. De rente is nu zo'n 3,3%.

Maar... is dat echt zo? Wordt de rekening niet stiekem toch in Kronen aangehouden, en gebeurt het wisselen tussen Euro's en Kronen misschien onzichtbaar achter de schermen?

Concreet:
Stel dat ik € 1000 op die Zweedse rekening zet, tegen 3,3%, en ik haal na één jaar mijn rekening leeg. Stel dat de Zweedse Kroon in dat jaar 20% in waarde is gedaald. Heb ik dan € 1033 (€ 1000 plus 3,3%), of heb ik dan € 824,40 (€ 1000 min 20% plus 3,3%)?

Op de site van Raisin kan ik het antwoord op deze vraag niet vinden. Darom stel ik de vraag hier.

2 maanden geleden
in: Sparen

Antwoorden (1)

Als de rekening is in Euro's loop je geen valutarisico. Dat risico is voor de bank, indien van toepassing, en dat zullen ze dan zeker afdekken.
Terzijde: kies een bank die geen bronbelasting inhoudt. Dat kun je in Nederland (meestal) niet aftrekken van de belasting die je moet betalen, en ben je dus gewoon kwijt.
2 maanden geleden
Cryofiel
2 maanden geleden
Dank voor je antwoord. Over je 'terzijde':
Goed punt inderdaad. In het buitenland ingehouden dividendbelasting kun je terugvragen, maar voor bronbelasting op spaarrente kan dat vreemd genoeg niet.
Ik heb al een rekening (via Raisin) in België. België houdt in principe bronbelasting in, maar als Nederlander kun je daar vrijstelling voor aanvragen. In zulke gevallen is bronbelasting dus geen probleem.
erotisi
2 maanden geleden
Zweden kent geen bronbelasting