Wat gebeurt er als je bij de loterij €20 miljoen wint en je bank failliet gaat?

Stel, ik heb €20 miljoen ontvangen van de loterij op mijn Nederlandse bankrekening. De dag daarna gaat mijn bank failliet. Wat nu?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sparen
2.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je 20 miljoen wint, zal de loterij je voor een persoonlijk gesprek uitnodigen, waarbij ze onder andere op deze risico's wijst.

Het beste antwoord

In eerste instantie zal je je geld niet meer op kunnen nemen. Vanwege het depositogarantiestelsel zal er, afhankelijk van het aantal rekeninghouders danwel €100.000 of €200.000 binnen niet al te lange tijd gegarandeerd uitgekeerd worden. Mocht je daarnaast ook een hypotheek of andere schulden bij de bank hebben lopen, dan worden deze verrekend met het uitstaande saldo.

Maar dat is niet het einde van de rit. Je kan een overgebleven vordering van €19.900.000 indienen bij de curator. Dat een bank failliet is betekent niet dat de bezittingen van die bank niets meer waard zijn. Zeker als een bank een aantal goede uitstaande leningen heeft dan zijn die zeker wat waard en worden die toch wel door andere banken overgekocht. De curator zal dus zeker een deel van het geld terug weten te verdienen en uit weten te keren aan jou en aan de andere schuldeisers.

Als voorbeeld: als het geld op de DSB bank gestaan had, dan was in april van dit jaar al 19% van de vordering uitgekeerd. (Zie het verslag van de curator). Dat betekent dus dat je naast je €100.000, nog €3.781.000 teruggekregen had. De curator is overigens nog niet klaar en meldt dat er goede vooruitzichten zijn om meer geld terug te krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja krijgt een gedeelte terug tot maximaal 2 ton dacht ik. Verder zijn de drie grote banken verzekerd van staatssteun en lopen deze klanten weinig gevaar.
Het recente voorbeeld van Dirk scheringa heeft veel mensen veel geld gekost.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tot een bepaalt bedrag krijg je het terug. de rest ben je kwijt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
U ziet niets terug van uw geld, tenzij het in een of andere vorm is vastgelegd met beleggingen oid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
beleggingen... dat is nou een goede tip....
De Ideale Manier om jouw Goeie Geld in andere handen te krijgen, met name die van de graaiers van je bank, je financieel adviseur en hun vriendjes.
Stuur het dan naar Afrika: dan ben je het ook kwijt, en dan komt er tenminste nog een deel van het geld goed terecht.
ALS de bank is aangesloten bij het DGS (depositogarantiestelsel), krijg je tot maximaal 100 k€ terug als de rekening alleen op jouw naam staat. Wanneer er twee rekeninghouders zijn, krijg je in totaal maximaal 200 k€ terug.

(De meeste Nederlandse banken zijn aangesloten bij het DGS, maar sommige banken delen een bankvergunning; in dat geval geldt het DGS niet per bank, maar per bankvergunninghouder.)

De rest van het geld ben je kwijt.

Hoe lang het geld al op de rekening stond op het moment dat de bank failliet ging, is voor de regels van het DGS niet van belang. Waar het geld vandaan kwam is evenmin van belang.

Het enige waar je in jouw geval op zou kunnen hopen is coulance van ofwel de curator, ofwel de loterij - maar meer dan bovengenoemde garantie via het DGS heb je niet.

Toegevoegd na 1 minuut:

Zie onderstaande Bron. Daar wordt weliswaar in het begin van de tekst nog het oude maximum van 20 k€ genoemd, maar verderop (onder het kopje Dekking) wordt de huidige situatie (100 k€) genoemd.

11 jaar geleden
escape
11 jaar geleden
+1. Ze denken erover na om het garantiebedrag weer terug te brengen naar 38k€, zoals voor de financiële crisis, maar zover is het nog niet.
Cryofiel
11 jaar geleden
Nee, het gaat om de totale hoeveelheid geld die jij (of jij en je mederekeninghouder) hebt staan bij alle banken die dezelfde bankvergunning hebben. Als je het risico wilt beperken, moet je je geld dus spreiden over meerdere banken; meerdere rekeningen bij dezelfde bank aanhouden is in dit opzicht zinloos. Overigens keren de meeste loterijen zulke grote bedragen niet in één keer uit, maar in termijnen. Bijvoorbeeld 20 jaar lang elk jaar een M€. Of het om jaarlijkse, halfjaarlijkse, maandelijkse of andere termijnen gaat, weet ik niet - daar heb ik helaas geen ervaring mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan ook produkten kopen die wel van jou blijven bij een failliet. Dat zijn dan bijvoorbeeld aandelen, maar ook obligaties.
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat klopt. Maar daar ging de vraag niet over...     ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het wel een beetje pessimistisch hoor, om te zeggen dat de rest van het geld kwijt is ;-) Bij DSB hebben de curatoren inmiddels al weer 19% weten terug te krijgen door de verkoop van een deel van de bezittingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welja wel 19%!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is 19% voor alle concurrente schuldeisers. Als rekeninghouder ben je een concurrente schuldeiser. Net zoals normale leveranciers, die dus ook tot nu toe 19% op hun openstaande vordering teruggezien hebben. Ik las geloof ik ook dat het grootste bezit nog niet verkocht was, dus er komt nog meer aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is nog een andere mogelijkheid : de failliete bank wordt door de ECB gebailout en gaat onder een andere naam door . Dan houdt je je geld. Dat zou waarschijnlijk kunnen gebeuren als de ING failliet zou gaan ( too big to fail ) .
Cryofiel
11 jaar geleden
Klopt.