Als je komt te overlijden omwille van een ‘een ongeval’ dan zitten de achterblijvers (partner, vrouw, man, kinderen) met een dubbel probleem: er moet een begrafenis geregeld en betaald worden.
Met een rekeningverzekering is de bank zo vriendelijk om je tegemoet te komen bij deze financiële, mogelijke drama’s. Hoe? Door de begunstigde van de verzekering een geldbedrag uit te betalen voor deze onvoorziene uitgaven. De premie die de nabestaande(n) krijgt/krijgen hangt af van het geld dat op het ogenblik van je overlijden op je zichtrekening staat.

Welke rekeningen komen in aanmerking?
Dat is niet heel duidelijk. Reden te meer om het aan je contactpersoon bij je bank gewoon te vragen. Een rondje internet langs de banksites helpt een beetje. Soms staat er zicht- en spaarrekening, soms staat er alleen zichtrekening in de voorwaarden. Dat is natuurlijk niet hetzelfde! Want op je spaarrekening staat misschien (of gewoonlijk?) een groter bedrag dan op je zichtrekening (ook wel ‘lopende’ rekening genoemd). Alleen al omdat je op een spaarrekening meer rente krijgt toch? Al is dit in deze tijden allemaal niet zo spannend!

Hoeveel krijg je?
In veel gevallen is de premie die je als nabestaande/begunstigde krijgt gelijk aan het bedrag op de (zicht)rekening. Maar… een en ander is wel afhankelijk van de bank waarbij je zit! De banken goochelen namelijk met minimum- en maximumpremies. Die kunnen schommelen tussen 2.500 en 125.000 euro. Geef toe: dat is nogal een verschil. Reken je dus niet al te snel rijk. Het eerste principe is dat je het bedrag krijgt uitgekeerd dat daadwerkelijk op de zichtrekening staat en dit maal 2.
Een voorbeeld om dit duidelijk te maken: is dat 3.000 euro dan krijg je 6.000 euro. De bank verdubbelt het bedrag. Die 125.000 euro is dus absurd: wie heeft dat op zijn rekening staan? Niemand… beschouw dit maar als een reclamepraatje! Anderzijds: die 3.000 euro extra is natuurlijk meegenomen als is het maar voor de begrafeniskosten…