Moet ik als 18-jarige belasting betalen over de alimentatie die ik krijg van mijn vader?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik word binnenkort 18 en zal dan een grote som alimentatie per maand ontvangen. De afgelopen jaren kreeg mijn moeder altijd mijn deel, maar nu ik 18 word heb ik met mijn moeder en vader besloten dat ik mijn deel van de alimentatie krijg. De alimentatie bedraagt €800 per maand, maar moet ik ook gaan gebruiken voor studie en dergelijke. Moet ik hierover belasting gaan betalen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Over kinderalimentatie hoeft geen belasting betaald te worden.
Deze alimentatie hoort eigenlijk bij de onderhoudsplicht die ouders ten aanzien van kinderen hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
De onderhoudsplicht die aan de verzorgende ouder moet worden voldaan, loopt door totdat het kind 18 jaar is. Daarna geldt voor kinderen van 18, 19 en 20 jaar een "voortgezette onderhoudsplicht". Dat wil zeggen, dat de niet verzorgende ouder rechtstreeks aan het kind moet betalen.
De kinderalimentatie is nooit aftrekbaar bij de inkomstenbelasting.
SimonV
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Plus. Weer wat geleerd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In het convenant staat dat de alimentatie wordt betaald tot en met mijn 23e. Mijn vader woont en werkt in duitsland dus dan gelden er toch ook al anderen regels? Heel erg bedankt voor je antwoord!
SimonV
6 jaar geleden
Je ontvangt hier je alimentatie. Dus gelden volgens mij de Nederlandse regels.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De belastingdienst zegt wat hieronder staat, echter niet specifiek over de 18 jarige die zei ontvangt: Over de ontvangen kinderalimentatie betaal je geen belasting want de belastingdienst ziet dit niet als inkomen. (zie site vd belastingdienst).
Het LBIO weet het vast voor je: https://www.lbio.nl/alimentatie/. Er staat een mailadres en tel.nr op voor info. Succes!

Andere antwoorden (1)

Als je vader de alimentatie van de belasting aftrekt, ja. Dan moet jij er belasting over betalen.
Je mag dan wel weer studiekosten aftrekken.
Je moet dan in elk geval aangifte doen bij de belastingdienst.
6 jaar geleden
fisbel
6 jaar geleden
Betaalde kinderalimentatie is niet van de belasting aftrekbaar. Betaalde partneralimentatie wel. Kosten voor een studie vallend onder de wet studiefinanciering zijn sinds studiejaar 2015 / 2016 NIET meer voor de belasting aftrekbaar. Studiekosten die niet onder deze wet vallen wel. Overigens wordt de studiekostenaftrek vanaf 2019 volledig afgeschaft. Weer wat geleerd Reddie! Zie: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/aftrekposten/persoonsgebonden-aftrek/studiekosten_en_andere_scholingsuitgaven/berekening_aftrek_studiekosten_met_studiefinanciering Zie ook:
https://www.salarisnet.nl/2017/07/fiscale-aftrek-scholingsuitgaven-afgeschaft-per-2019/
Reddie
6 jaar geleden
Zie mijn reactie op SimonV.