Wat zijn de gevolgen voor belasting en uitkering als ik ga werken? Nu 80% afgekeurd.

80% afgekeurd, wia wga lgu.thuiswerk bijverdienste chatoperater erotiek. wie kan mij informeren?
Om wat extra bij te verdienen overweeg ik om een tijdje als chatoperator, thuiswerk, te gaan doen mits dit mogelijk is volgens de uitkering. Wie bezit een flinke dosis kennis als het om belastingen in combinatie met uitkeringen gaat?

een jaar geleden
2.3K
ronron1212
een jaar geleden
Je zult dit met het UWV moeten bespreken als zijn het goed vinden dan zal er een deel ongeveer 70% van die inkomsten worden verminderd op je uitkering.
ronron1212
een jaar geleden
Voor de belasting heeft het alleen het effect net als bij iedereen dat je betaald over je inkomsten.
Inekez1
een jaar geleden
Op de site van UWV kun je een rekenhulp gebruiken om een indicatie te krijgen van de gevolgen voor je uitkering als je gaat werken. Omdat je het werk nog niet doet, zul je een schatting moeten maken van de bruto-inkomsten. In de meeste gevallen houd je ongeveer 1/3 over van je inkomsten uit werk. Ik neem aan dat het gaat om beperkte inkomsten (parttime werk) maar ik kan dat voor de erotiekbranche niet goed inschatten. Als je meer gaat verdienen dan 65% van je laatstverdiende loon, dan wordt na een jaar je uitkering stopgezet. Ga je het werk tijdelijk doen (paar maanden) dan is dat dus geen probleem. Niet allen bijverdiensten kun je bij je uitkering optellen. Je uitkering wordt waarschijnlijk verlaagd als je gaat bijverdienen, maar in totaal is je uitkering + loon altijd hoger dan alleen je uitkering. https://www.uwv.nl/particulieren/rekenhulpen/hoe-hoog-is-mijn-inkomen-als-ik-ga-werken-met-een-loongerelateerde-uitkering-wga/index.aspx
Inekez1
een jaar geleden
Daar komt nog bij dat er over je uitkering alleen de algemene heffingskorting wordt berekend bij de inkomstenbelasting en je bij inkomsten uit werk ook de arbeidskorting kunt toepassen. Netto houd je er dus uiteindelijk nog iets meer aan over dan alleen het verschil tussen extra inkomsten en korting op de uitkering.
RichdeKoning
een jaar geleden
Het beste wat je kan doen is op de website van het UWV te kijken naar de mogelijkheden om naast de uitkering erbij ter verdienen. In veel gevallen moet je extra activiteiten waar je geld voor krijgt melden bij de desbetreffende instantie. Dit kan financiële gevolgen hebben voor de uitkering.

Antwoorden (1)

Als je gaat werken, heb je mogelijk recht op een lagere belasting en meer uitkeringen. Het hangt af van je inkomen en de regels van je land. Als je inkomen stijgt, kan je belastingverplichtingen verhogen, maar je kunt ook recht hebben op meer uitkeringen. Neem contact op met je lokale belastingkantoor of sociale dienst om meer informatie te krijgen.
10 maanden geleden