Heeft een stichting of vereniging vrijstelling van BTW betalen?

Een stichting vraagt om een factuur zonder BTW. Mag dat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
8.6K

Het beste antwoord

Vaak hoeft de stichting of vereniging geen btw aangifte te doen. Echter mag je als ondernemer geen factuur zonder btw uitschrijven. Er moet dus gewoon net als bij particulieren btw betaald worden. Dit kunnen ze helaas niet terugvragen.

Je bent gewoon verplicht om btw te rekenen.

Van de belastingdienst website:
De diensten en daarmee samenhangende levering van goederen van organisaties die collectief belangen behartigen voor hun leden zijn vrijgesteld van btw. Het gaat om bijvoorbeeld goede doelen, werknemersorganisaties en religieuze instellingen.

De voorwaarden voor de vrijstelling van btw zijn:

De organisatie is een werkgevers- of werknemersorganisatie, of een organisatie van politieke, religieuze, vaderlandslievende, levensbeschouwelijke of liefdadige aard.De activiteiten worden gedaan voor het collectieve belang van de leden en tegen een statutair vastgestelde contributie.De organisatie heeft geen winstoogmerk.Het beheer en bestuur van de organisatie moet hoofdzakelijk door vrijwilligers worden gedaan die geen rechtstreeks belang hebben bij de resultaten van de organisatie.De organisatie mag daarnaast betaald personeel in dienst hebben.De vrijstelling verstoort de concurrentie niet met ondernemers die niet zijn vrijgesteld van btw.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/vrijstellingen/vrijstelling_voor_collectieve_belangenbehartiging
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoiets dacht ik ook, al wist ik het niet zeker. Een goede link hierover kon ik zo snel niet vinden, jij wel, dus een verdiende plus.

Andere antwoorden (1)

Nee, je moet gewoon btw in rekening brengen, je mag alleen de btw verleggen als je werkt voor een aannemer of levert naar het buitenland