Kun je ten onrechte afgeschreven loonheffing terugkrijgen als je op dat moment wel recht had op loonheffingskorting maar in latere maanden niet?

Bij een van mijn werkgevers heb ik een aantal weken ten onrechte loonheffing betaald waarop ik korting zou moeten krijgen. Dit zou ik volgens mij aan het eind van het jaar kunnen terugvragen.

Ik heb echter een nieuwe baan waardoor ik nu bij de werkgever bij wie ik loonheffingskorting had moeten krijgen, nu géén korting meer krijg. Kan ik dit aangeven bij mijn aangifte? Of ben ik dat geld kwijt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (4)

Ik vermoed dat uw situatie hierop betrekking heeft;Geen loonheffingskorting laten toepassen
U kunt er ook voor kiezen om geen loonheffingskorting toe te laten passen. U betaalt dan mogelijk te veel belasting. Aan het eind van het jaar kunt u de Belastingdienst vragen om een teruggaaf van de belastingen die u te veel betaald heeft.
U heeft er wel niet zelf voor gekozen maar in de praktijk is het wel zo uitgevoerd.Dus inderdaad u kunt dit aangeven bij uw aangifte.Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat geld ben je zeker niet kwijt. Doe je normaal altijd jaarlijks belastingaangifte, dan wordt dat automatisch gecorrigeerd bij je volgende aangifte. Doe je normaal geen belastingaangifte en krijg je begin volgend jaar ook geen uitnodiging om aangifte te doen, dan toch naar de site van de belastingdienst gaan en het aangifteprogramma over 2011 (wat begin volgend jaar beschikbaar komt) downloaden en dan kun je digitaal de aangifte inkomstenbelasting doen en als het goed is, berekent die aangifte dat je een bedrag terug krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegen een onjuiste inhouding door de inhoudingsplichtige (werkgever) kunt U binnenn 6 weken na de inhouding een bezwaarschrift indienen bij uw belastingkantoor.
De Belastingdienst moet binne 6 weken na indiening een beslissing nemen. De termijn kan worden verlengd tot 10 weken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U krijgt nadat u aangifte heeft gedaan altijd waar u recht op heeft. Als u teveel belasting heeft betaald, krijgt u die dus terug. Als u ERG SNEL uw belastinggeld terug wil hebben, is een bezwaar mogelijk (zie hierboven). Maar de uitkomst is onzeker en het opstellen van een bezwaarschrift is nog een heel gedoe.

Een andere mogelijkheid is een Voorlopige Aanslag 2011 (terugggave) indienen. Digitaal hoeven alleen persoonlijke gegevens te worden ingevuld en het terug te krijgen bedrag invullen bij: ingehouden dividendbelasting. (zie hieronder) Dan komt het teveel betaalde belastinggeld gegarandeerd binnen 6 weken retour.

Dit is meer een 'truc' toegepast door meer ingewijden.
De Belastingtelefoon / consumentenbond wijzen ook op deze mogelijkheid, overigens een legale U-bochtconstructie. De Voorlopige Aanslag (teruggave) is immers een inschatting van inkomensgegevens, aftrekposten enzovoort. Pas als de werkelijke (inkomens)gegevens, aftrekposten enzovoort bekend zijn, wordt de aangifte zelf (conform de werkelijkeid) ingediend.

Je vraagt de teveel betaalde belasting zo terug:
* het VA-programma 2011 downloaden.
* het teveel betaalde bedrag aan belasting invullen bij: bijzondere situaties / te verrekenen bedragen / DIVIDENDBELASTING die in 2011 wordt ingehouden.
Advies: blijf wel aan de voorzichtige kant met het op deze wijze (vervroegd) terugvragen. Anders moet er achteraf betaald worden.
* controleren of in het overzicht: Berekening voorlopige aanslag 2011 het juiste bedrag bij: Terug te krijgen is vermeld
* verzenden (en max. 6 weken wachten op de beschikking)
fisbel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Maar zoals je zelf ook al zegt: met dit soort trucjes wel oppassen.