betalen politici ook belasting?

Hier en daar wordt beweerd dat politici geen belasting betalen. Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.6K

Antwoorden (4)

Iedereen betaald belasting ook de politici
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het koninglijkhuis Niet ....
ronron1212
12 jaar geleden
Nee die niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan de koningin haar btw terugkrijgen?
Dacht het niet, dus zelfs zij betaald belasting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alleen doet ze dat wel met een t, dus betaalt.
ronron1212
12 jaar geleden
Btw ja maar daar gaat in dit geval de vraag niet over
Betaalde politici (je kunt morgen politicus worden, maar dat betekent nog niet dat je betaald wordt) worden betaald uit belastinggeld, en betalen daar ook weer belasting over. Dat geldt zelfs voor de politici (denk aan raadsleden) die niet echt salaris maar een vergoeding krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een naam zoals schadeloosstelling.
Velen zouden er qua hoogte voor willen tekenen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is alleen bij de echt grote gemeentes zo, hajete. De raadsvergoeding is namelijk gerelateerd aan het inwoneraantal. Bij de vele kleine gemeentes in Nederland heb je het over een paar honderd euro per jaar. Don't quit your day job. Vergeet trouwens ook niet dat het vrij gebruikelijk is om een deel van de raadsvergoeding in de fractiekas te storten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een raadslid van een zeker geen echt grote gemeente kreeg over 2010 fiscaal (dus excl. kostenvergoedingen) ruim
€ 15.000. Dat is niet niks Inderdaad verlangen politieke partijen een aanzienlijke bijdrage van hun raadsleden, zozeer zelfs dat sommige raadsleden beter geen raadslid kunnen zijn omdat ze er dan op toe zouden moeten leggen.
Als je namelijk een WAO uitkering krijgt wordt deze gekort met het belastbare gedeelte uit het raadslidmaatschap.
Als je dan daarvan ook nog iets moet inleveren bij de partij, dan ben je "democratisch" het haasje ofwel de sigaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, ik zie ook dat ik in onoplettendheid een verkeerde termijn heb genoemd. Ik bedoelde een paar honderd euro per máánd. Niet niks, best leuk, maar nog steeds: don't quit your day job. Ik zou bepaald niet tekenen voor 15.000 euro per jaar, als dat mijn enige activiteit was. Dat is minder dan minimumloon. En overigens méér dan wat een raadslid in een gemeente van 40.000 inwoners maximaal krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je verbetering.Het is ook geen full-time job.
Volgens mij heeft die gemeente iets meer dan 40.000 inwoners. Ik ga eens informeren.
Een Vd weinige zekerheden
Vh leven .iedereen ,moet belasting bet:behalve ? Het Konings huis althans Bea en ook W.À niet .de zusters v Bea zouden het wel moeten ,maar ja . Politici moeten belast betalen. Maar mogelijk niet euro parlementariërs ,of politic(mensen) werken voor I M F of VN (internationale organisatie's )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom vind je dat leden van het koningshuis politici zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik schrijf iedereen in Nl moet behalve , Ps nu je het zegt vaak vervullen ze toch een politieke taak ,en maakt het staats hoofd deel uit Vd regering ,zonder politieke verantwoording .maar dr doelde ik niet op .alleen de uitzondering van geen belast bet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is geen reactie maar een (waarschuwende) vraag (om bevestiging)
Politici werkzaam bij internationale organisaties als de Europese Unie en IMF hebben vrijstelling van belastingplicht in Nederland.
Misschien is dat mede een verklaring voor misverstanden bij machthebbers die handelen alsof ze boven de wet verheven zijn en wetten er alleen zijn voor het "klootjesvolk".(DSK?).