wanneer je in het buitenland woont, maar je hebt inkomen uit Nederland, kun je ervoor kiezen om als binnenlands belastingplichtige aangemerkt te worden. Dit gebeurt vaak wanneer een Nederlander in bv België woont en in Nederland werkt. Hij kan dan betaalde hypotheekrente van zijn woning in België in Nederland in aftrek brengen. Je kunt ook de belastingtelefoon bellen. Zij kunnen dit als het goed is ook uitleggen. 0800-0543
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Art. 2.5 Wet IB: De binnenlandse belastingplichtige die niet gedurende het gehele kalenderjaar in Nederland woont, en de buitenlandse belastingplichtige kunnen kiezen voor toepassing van de regels van deze wet voor binnenlandse belastingplichtigen.

Deze regeling is interessant voor buitenlandse werknemers die in Nederland werken en hier het grootste deel van hun inkomen verdienen. Voordelen zijn onder meer:
- Renteaftrek ter zake van de buitenlandse woning;
- Het kunnen claimen van de algemene heffingskorting.

Het moet gaan om een buitenlands belastingplichtige die als inwoner van een andere lidstaat van de Europese Unie of van een bij ministeriële regeling aangewezen andere mogendheid waarmee Nederland een regeling ter voorkoming van dubbele belasting is overeengekomen die voorziet in de uitwisseling van inlichtingen, in de belastingheffing van die lidstaat of mogendheid wordt betrokken.

Het is in het algemeen pas voordelig om voor binnenlandse belastingplichtig te opteren als het overgrote deel van het inkomen in Nederland wordt verdiend.

Om misbruik te voorkomen is bepaald dat als de belastingplichtige op zijn keuze terugkomt, het inkomen in het laatste jaar wordt vermeerderd met een bedrag dat gelijk is aan de in de laatste 8 jaar ten laste van het inkomen gekomen negatieve bedragen die niet behoren tot het Nederlandse inkomen (terugploegregeling).

Het arrest Rennenberg betekent mogelijk dat Nederland de terugploegregeling niet kan handhaven.