onder welke inkomensgrens krijg je geld terug van de belastingdienst?

Ik kreeg altijd geld terug en nu moet ik opeens bijna 600 euro betalen, (wat ik niet heb) terwijl mijn inkomen nog hetzelfde is. Vreemd. Of zijn de regels veranderd?

12 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De belastingdienst geeft je de mogelijkheid om het te betalen bedrag in termijnen te betalen en is daar doorgaans heel redelijk in. Vaak staat dat ook vermeld in de aanslag die je krijgt. En anders kun je hier de belastingdienst over bellen.

Antwoorden (3)

Waarschijnlijk had je in 2010 meer kosten gemaakt die aftrekbaar waren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het gaat er niet alleen om hoe hoog je inkomen is, maar ook hoe hoog je uitgaven zijn, en of deze aftrekbaar zijn.
12 jaar geleden
Er kunnen allerlei wijzigingen in de prive-situatie of werksituatie zijn die gevolgen hebben voor de te betalen belasting. Zonder gegevens is dit als de waarzegger die in de glazen bol zit te turen. Een aantal mogelijkheden:

1. U heeft meer of hogere aftrekposten - zie het antwoord hierboven.
2. U heeft een kind of kinderen. Door verandering in leeftijd kan er minder korting zijn. Denk bijv. aan de combinatiekorting die zo al € 1000 of meer belasting kan schelen. Is er een kind (jongste kind) in de loop van 2011 - 12 jaar geworden?
3. U heeft ouderschapsverlof opgenomen in 2010 en niet in 2011.
4. Er is Box-3 vermogen waardoor er extra belastin moet worden betaald.
5. De hypotheekrenteaftrek is minder geworden bijv. omdat ht rentepercentage is verhoogd.
6. Een deel van uw inkomen is een uitkering geworden bijv. werkloosheidsuitkering.
7. U had lijfrenteaftrek maar in 2011 niet meer omdat de jaarruimte / reserveringsruimte onvoldoende was.
8. Er is in de voorlopige teruggaaf hypotheekrenteaftrek het een en ander gewijzigd (verhoogd)
9. U heeft een partner en de verdeling van aftrekpost(en) is anders als in 2010.
10. U bent in 2011 gaan samenwonen en u heeft daardoor minder recht op heffingskortingen bijvoorbeeld de alleenstaande ouderkorting.
11. U heeft in plaats van 1 baan - 2 banen gekregen met totaal gelijke inkomsten maar met te weinig ingehouden loonheffing (over beide banen wordt allereerst regulier in schijf 1 belasting ingehouden)
12. Er is iets in de heffingskorting gewijzigd.

Zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan.
Maar dan komen we op het vlak van minder gebruikelijke belastingsituaties.

Mogelijk vindt u bij 1 van de hierbovengenoemde mogelijkheden het antwoord op uw vraag.
fisbel
12 jaar geleden
Ik ga de vraag wat praktischer voor je proberen te beantwoorden:

De "inkomensgrens" in je vraag wordt bepaald door het totaal aantal heffingskortingen waarop je recht hebt. Het werkt een beetje als volgt:

Stel je moet over je inkomen ongeveer 33% inkomsten belasting afdragen (1/3 deel). Als je dan totaal aan inkomen 9000 euro hebt, dan zou je dus 3000 euro moeten betalen aan belasting (33% x 9000)

Nu hebben we in Nederland bepaalde heffingskortingen (lees: belastingkortingen). Op 1 daarvan heeft iedereen altijd recht (als je onder de Nederlandse belastingwet valt). Dat is de Algemene Heffingskorting. En die is ongeveer 2000 euro.
Als we kijken naar voorgaande voorbeeld en we passen dan die Algemene heffingskorting toe, dan moet je dus geen 3000 euro afdragen, maar hoef je maar 3000 - 2000 = 1000 euro af te dragen.

Stel nu dat je in totaal geen 9000 euro, maar slechts 6000 euro hebt verdiend dan zou je dus (6000 X 33% =) 2000 euro moeten af dragen... Maar doordat je recht hebt op die korting van 2000 hoef je dus eigenlijk helemaal niets af te dragen! (immers 2000 - 2000 = 0)

Je zou dus dan kunnen zeggen dat bij 6000 euro de "inkomensgrens" is bereikt. En ik denk dat dat meer je vraag is?

Je zou in dat geval kunnen zeggen:

"Als je minder dan 6000 euro hebt verdiend, dan ben je geen belasting verschuldigd. Als je dan tóch belasting hebt betaald (bijvoorbeeld omdat je werkgever loonbelasting heeft afgedragen voor jou), dan krijg je alles wat (onterecht) is ingehouden terug, nadat je een aangifte hebt ingediend, van de belastingdienst."

Opmerking hierbij:

Je hebt behalve op de Algemene Heffingskorting ook nog recht op de zgn. Arbeidskorting als je inkomen hebt gehad uit loondienst of ziektewet (er zijn nog een paar soorten inkomen en tezamen noemen we dat "inkomen uit tegenwoordig dienstbetrekking" of ook wel "arbeidsinkomen"). De Arbeidskorting moet worden berekent volgens een formule (kan je vinden op www.belastingdienst.nl). Het totaal van de heffingskortingen, ook wel "gecombineerde heffingskorting" is dus eigenlijk altijd iets hoger. Ook kloppen de getallen uit mijn voorbeeld niet helemaal (de algemene heffingskorting is namelijk voor 2011 vastgesteld op 1987 euro, dus ietsje lager), maar dat is om het rekenen wat doorzichtiger te maken uiteraard :). Meer info en exacte getallen vind je op www.belastingdienst.nl (zoeken op heffingskorting)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Het is een blinde gok te veronderstellen dat de vraag van snuffel meer betrekking heeft over het 'belastingvrij' inkomen. Het blijft gissen: 1 werkgever / inkomen beneden modaal / alleenstaand - allemaal best waarschijnlijk maar absoluut glazen bol kijkerij. Goede uitleg daar niet van, maar zolang Snuffel niet reageert blijft u ook de waarzegger die weer iets anders in de glazen bol ziet dan de 12 door mij genoemde mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef slechts antwoord op de vraag zoals die wordt gesteld in de titel.
U daarentegen behandeld het halve aangifteprogramma, wat m.i. niet op z'n plaats is juist omdát hiervoor allerlei essentiële informatie ontbreekt in de vraag. Een andere benadering. Niets meer.