Moet ik belasting betalen voor handelen op marktplaats?

Ik heb op dit moment geen uitkering of studiefinanciering.

Ik verdien zo 700 a 800 euro per maand door middel van het in en verkoop op Marktplaats. Ik vraag me af of ik hier belasting over moet betalen, zo ja, hoe moet ik dit verrekenen? Moet ik belasting betalen over het gehele bedrag of alleen over de winst, omdat het hierbij gaat om tweedehands producten.

Ik heb op een andere website het volgende gelezen: Men mag voor het jaar 2013 net onder de € 5.500 euro aan belastingvrij inkomen verdienen.

Stel ik verdien 700 x 12 = 8,400 euro per jaar, 8400 - 5500 = 2900. Betekend dit dat ik alleen belasting moet betalen over die 2900 euro?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
29K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat klopt en dat is ongeveer 37% maar in principe betaal je geen belasting over tweedehands spullen, als jij een soort handelaar bent geworden in nieuwe spullen wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Pelle maar in principe betaal je geen belasting over tweedehands spullen Je haalt nu btw en inkomstenbelasting door elkaar lijkt het. Als jij winst behaalt over tweedehands spul moet je gewoon belasting betalen, net zoals bij nieuwe spullen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de reacties. Het is me nog niet duidelijk of ik alleen over de winst belasting moet betalen of over het gehele bedrag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je betaalt alleen belasting over de winst. Dat is ook logisch stel dat je voor een miljoen inkoopt en voor 1 miljoen en 1 euro dat weer verkoopt. Als je dan over 1miljoen+1 euro belasting moet betalen zou je bij elk percentage verlies maken op de belasting zelf. Als je over die ene euro belasting betaalt wordt het veel logischer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat klopt, anders heeft het ook geen zin meer voor mij. Even samengevat: Ik verdien 8,400 euro per jaar. Ik hoef over 5,500 euro geen belasting te betalen. 8400 - 5500 = 2900. Van die 2,900 euro is 30% winst (870 euro winst). Dus ik hoef enkel belasting te betalen over die 870. Klopt dit?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mr tomaat, ik bedoelde natuurlijk EIGEN spullen, niet in en verkoop van tweedehands spullen maar het staat er onduidelijk door mijn 'nieuwe spullen' in het tweede deel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, je maakt een interpretatiefout wesleymeijer.: Je OMZET is 8.400 per jaar. Daarvan gaan je onkosten nog af (je inkoop op de 2ehandsmarkt). Wat overblijft is dan de WINST en dat is inkomen uit winst wat tot 5,500 euro vrijgesteld is van belasting. Dus als je voor 5000 euro hebt ingekocht en dat voor 8,400 verkoopt dan heb je 3,400 euro winst en die valt geheel onder de vrijstelling.

Antwoorden (2)

Als je deelneemt aan het economisch verkeer, winst beoogt met je transacties en die winst ook redelijkerwijs te verwachten is, dan moet je dit inderdaad opgeven.

Dit is namelijk iets geheel anders dan iemand die op Koninginnedag een hoop oude zooi verkoopt en hoopt er wat mee te verdienen. Of een andere vorm van handel in de 'hobbysfeer', zoals je die ook op Marktplaats tegenkomt.

Je geeft de opbrengsten op bij resultaat uit overige werkzaamheden, de kosten breng je in mindering. Het resultaat gaat meelopen in je aangifteprogramma. Of je uiteindelijk belasting moet betalen of niet, hangt natuurlijk af van alle overige onderdelen in de aangifte.

Op de bron een interessante zaak van een dame met UWV uitkering die nogal wat handel had verkocht via Marktplaats maar vergeten was dit op te geven aan de Belastingdienst. De dame in kwestie stelde dat zij geen resultaat uit overige werkzaamheden had genoten, eenvoudigweg omdat zij geen arbeid had verricht. Zij had uitsluitend advertenties geplaatst en herplaatst. Maar daar bleek toch anders over te worden gedacht.

Concluderend wordt in de bron opgemerkt:
"Marktplaats.nl biedt een podium voor particulieren, hobbyisten en professionele handelaren. Voor particulieren en hobbyisten hebben de internetdeals geen fiscale gevolgen, voor de handelaren behoren de transacties tot hun reguliere winst uit onderneming.

De tussencategorie geeft fiscale sores, zoals blijkt uit deze procedure. Een particulier die een kleine 400 advertenties op de site plaatst, met een totale vraagprijs van ruim € 54.000, wil kennelijk een professionele handelaar worden. Dan valt het resultaat van die transacties in het voorportaal van de winst uit onderneming: het is belast als resultaat uit overige werkzaamheden."
Computoon
10 jaar geleden
Als u als bijstandgenietende via Marktplaats € 700 a € 800 per maand inkomen genereerd, dan bent u riskant bezig. Het simpele verhaal dat het maar om tweede hands spullen gaat zal daar weinig of niets aan afdoen. Als u de spullen eerst hebt ingekocht om deze met winst te verkopen dan bent u mijns inziens bezig met handelen met winst oogmerk. Als u dat niet meldt aan de Gem.Soc.Dienst of andere uitkerende instanties waar u uw uitkering van betrekt zou u wel eens frauduleus bezig kunnen zijn. Ook al bent u zich daarvan niet bewust, ziet u dat zo niet of wat dan ook, het zal zo wel worden uitgelegd. Dat niet alleen, u wordt erop afgerekend.

Toegevoegd na 4 minuten:
Sorry, je zegt "op dit moment geen bijstand of andere uitkering te ontvangen". Neemt niet weg dat de Belastingdienst nooit ver uit de buurt is. Een algemene opmerking in deze is dus nooit weg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Algemene opmerkingen zet je dan in de reacties, dit is geen antwoord.