Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik geld terug krijgen van de belasting vanwege mijn studie?

Ik heb de afgelopen jaren niet gewerkt noch heb ik een uitkering ontvangen.
Ik doe nu een officieel erkende beroepsopleiding waarvan je, afhankelijk van je inkomen, lesgeld kunt terugkrijgen. In mijn geval zou dat 37% bedragen omdat ik in de laagste belastingschijf val.

Nu zeggen veel mensen dat als je niet werkt je ook geen belasting betaald en dus ook niet kunt terugkrijgen. Echter heb ik een tijd geleden ergens gelezen op de website van een fiscaal bureau dat dit een veel gemaakte denkfout is. Het zou wel mogelijk zijn om belasting terug te ontvangen als je niet hebt gewerkt, maar dan zou de belastingdienst dit verrekenen met de afgelopen 2 jaar(waarin ik dus niet gewerkt heb), OF de komende 7 jaar.

Ik kan de site alleen niet meer vinden en wilde nog eens checken of dit nog nog klopt. Graag alleen antwoord indien je het zeker weet, aangezien er rond dit onderwerp altijd veel discussie is en de ene weer totaal iets anders zegt dat een ander persoon.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar oor kun je het beste met de belastingdienst bellen. Die kunnen je precies vertellen wat je wilt weten.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Voor particulieren is voorwaartse en achterwaartse verliesverrekening inderdaad mogelijk. Dat is gewoon vastgelegd in de Wet op de Inkomstenbelasting 2001 (artikelen 3.148 tot 3.153)

Off topic: als je in de toekomst wel inkomsten uit werk of uitkering krijgt, houdt dan ook rekening met de mogelijkheid van middeling! (artikelen. 3.154 & 3.155 wet op de inkomstenbelasting 2001
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Geld terugkrijgen betreft teveel ingehouden loonbelasting, loonbelasting op inkomen uit werk. Je hebt niet gewerkt in casu geen onkomsten dus ook geen belasting afgedragen. Wat je niet hebt afgedragen/lees ingehouden kun je dus ook niet terujgkrijgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding