Kan ik de btw van een voorwerp dat gekocht is in Amerika terugkrijgen?

Ik wil graag een aggregaat in Amerika kopen en deze naar Nederland laten versturen. Ik vroeg me hierbij af, of ik de btw hiervan terug kan krijgen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Als particulier kun je in Nederland geen btw terugvragen.
Hooguit kun je bij het land buiten de EU een aanvraag doen om de eventueel betaalde btw terug te vragen.
Normaliter doe je zo'n aanvraag direct bij de douane van dat land bij uitvoer van de in dat land gekochte zaken.
Of je koopt die producten direct bij zgn, tax-free shops waardoor je direct al minder betaald.
Met de bijgevoegde verklaring kun je dan de gekochte producten belastingvrij uitvoeren.
Invoer is een andere zaak. Elk land heeft het recht om op bepaalde zaken invoerheffingen te heffen.
Of dat ook van toepassing is op je daar gekochte aggregaat is een zaak van de Nederlandse douane/ belastingdienst.
Invoerheffing is iets anders dan btw en heeft vaak betrekking op het beschermen van de eigen economie.