Als je 5 cent op je spaarrekening hebt moet je dat dan aangeven bij de belastingdienst?

Ook al valt het onder het heffingsvrij vermogen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

In het online aangifteprogramma wordt gevraagd of er meer dan € 25.000 vermogen / fiscaal partners €50.000 is (bankrekeningen, spaarrekeningen, aandelen enz.) Als de saldi minder zijn kan er eenvoudig met NEE worden beantwoord. Waarna je naar het volgende onderwerp gaat in de vooringevulde aangifte. Als de saldi hoger zijn is het antwoord JA. Dit JA is al aangekruist als de Belastingdienst bij de Vooringevulde Gegevens bij de verschillende bankrekeningen e.d. op een hoger vermogen dan € 25.000 uitkomt. Als je dus de JA in NEE wijzigt dan breng je een wijziging aan in de gegevens van de Belastingdienst. En komt er een waarschuwing op het scherm dat je de Vooringevulde Gegevens wijzigt. De Belastingdienst zal altijd extra controleren als de Vooringevulde Gegevens op een punt gewijzigd worden.

Antwoord op de vraag is dus:
Nee, je hoeft niets aan te geven. Je kan eenvoudig NEE aanklikken op de vraag of er meer vermogen is dan € 25.000

Let op: de vrijstelling vermogen is voor 2018 omhooggegaan naar € 30.000 / fiscaal partners € 60.000 Hierdoor zal er in sommige gevallen recht ontstaan op bijvoorbeeld huurtoeslag als voordien het vermogen te hoog was.
fisbel
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
"De vrijstelling vermogen is voor 2018 omhooggegaan naar € 30.000 / fiscaal partners € 60.000" Let op:
Dat is dus voor KOMEND jaar ! Het jaar waar je in het komend voorjaar aangifte voor moet doen is het AFGELOPEN jaar 2017. Daar geldt dus nog maar een vrijstelling van € 25.000 per persoon !

Andere antwoorden (2)

Iedereen mag 25.000 euro sparen zonder er belasting over te betalen. Dit is de heffingsvrije grens voor de vermogensrendementsheffing.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
TurfGraver
6 jaar geleden
Maar moet je het ook aangeven?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Wat je zegt is correct, maar het is geen antwoord op de vraag. Bovendien is het ook wel praktisch om dan óók te vermelden dat voor fiscale partners een dubbele heffingsvrije grens van 50.000 euro geldt.
Je aangifte doe je in hele guldens. Een bedrag van 5 eurocent rond je af naar beneden, dat wordt €0,--. Dus nee, dat hoef je niet in te vullen of op te geven,
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Uhmmm.... inmiddels doen we al een paar jaar aangifte in Euro's hoor !!! En je moet het eerst het totale (!) bedrag aan spaargeld optellen voordat je gaat afronden.
Dus is er nog geld op andere rekeningen, of zelfs cash-geld, dan telt dat ook mee, nogmaals vóórdat je (naar beneden) gaat afronden. Maar verder klopt je antwoord inderdaad.
bamibal
6 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix In het aangifteprogramma geef je alle bankrekeningen afzonderlijk op. Je ontkomt er dus niet aan om iedere rekening afzonderlijk op hele euro's af te ronden. En dat mag ook, je mag in je eigen voordeel afronden.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
@bamibal
Dus.... als ik op een miljoen rekeningen 50 cent ga zetten (even afgezien van de kosten die de bank daar voor vragen) dan hoef ik die €500.000,- niet op te geven aan de belastingdienst ? Dat moet echt wel ! Dat rekenen met losse rekeningen is een hulpmiddel waarbij kleine marges inderdaad geaccepteerd worden omdat in de praktijk vrijwel niemand zoveel rekeningen heeft. Maar strikt genomen mag je niet zonder meer elke rekening zonder meer afronden.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Even voor de volledigheid: die min is niet van mij ! (één van de plussen wél !)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus als ik afgelopen jaren al mijn en betaal en spaarrekeningen met minieme bedrage niet heb opgegeven (de 5 cent was een bij wijze van spreke bedrag, er blijft wel eens wat over na alle betalingen maar dat is zelden meer dan 100 euro geweest) dan heb ik belastingfraude gepleegd en ga ik de bak in? Ook al heb ik meer schulden dan baten?
bamibal
6 jaar geleden
De belastingdienst doet het zelfs voor mij. Ik heb dan geen miljoen rekeningen, maar op mijn aangifte heeft de belastingdienst alle rekeningen van mijzelf, mijn vrouw en de kinderen opgesomd, afgekapt op hele euro's.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
"U betaalt belasting over een deel van uw vermogen, de zogenoemde grondslag sparen en beleggen. Dat is de waarde van uw vermogen op 1 januari van het jaar waarover u aangifte doet, min uw heffingsvrij vermogen. Tot en met 2016 gaan wij ervan uit dat u een voordeel van 4% hebt over uw ‘grondslag sparen en beleggen’. Over dat voordeel van 4% betaalt u 30% inkomstenbelasting. U betaalt dus 1,2% belasting over uw ‘grondslag sparen en beleggen’. Vanaf belastingjaar 2017 zijn er 3 vermogensschijven. Wij gaan ervan uit dat u meer voordeel hebt over uw vermogen als dat vermogen groter is. Bij iedere volgende vermogensschijf gebruiken wij daarom een hoger percentage om dat voordeel te berekenen. Verder gaat het heffingsvrij vermogen omhoog naar € 25.000 per persoon." Bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/aangifte_doen/fiscale_informatie/fiscale_informatie_2016/veranderingen_2016/berekening_belasting_box_3_anders_vanaf_2017 Daar staat niets over het afronden van losse rekeningen !!!
Je moet dus (in principe) je gehele vermogen opgeven, mits dit in totaal boven de € 25.000 per persoon is. Dat het aangifte programma wél afrond is uit praktische overwegingen, maar, strikt genomen, niet juist.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
@tinus42
Dus als ik afgelopen jaren al mijn en betaal en spaarrekeningen met minieme bedrage niet heb opgegeven (de 5 cent was een bij wijze van spreke bedrag, er blijft wel eens wat over na alle betalingen maar dat is zelden meer dan 100 euro geweest) dan heb ik belastingfraude gepleegd en ga ik de bak in? Ook al heb ik meer schulden dan baten? Wanneer je in je totale vermogen boven de € 25.000 (resp. € 50.000) uit komt dan is dan ben je in principe inderdaad in overtreding. Of daar in de praktijk een groot probleem van gemaakt wordt is wat anders.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Stel hebt € 500.000,-- vermogen. ter voorkoming van vermogensbelasting hebt u dat vermogen opgesplitst in bankrekeningen van € 0,05. Dat levert dus 10.000.000 rekeningen op van 0,05 cent. De vraag of u vermogen hebt boven de vrijstelling moet u dus met ja beantwoorden. Immers u bezit € 500.00. Vervolgens vraagt de fiscus op welke rekeningen het saldo staat. U geeft dat netjes op en wel afgerond om hele euro's.
Dus 10.000.000 rekeningen van per saldo 0,0
Dat wordt niet geaccepteerd. Immers er is ook nog zo iets als Fraus leges. Dat is het bewust handelen met de opzet de fiscus te benadelen.====
Fraus legis is een door de Hoge Raad in het fiscale recht geïntroduceerd begrip dat 'misbruik van recht' verbiedt. Hiervan is sprake bij constructies die bedoeld zijn om belasting te besparen, verder geen niet-fiscale betekenis hebben en strijdig zijn met doel en strekking van de wet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zoals mij de wet is uit gelegd is dat je handmatige invult je de bedragen afrond op de meest voordelige manier. Ook mag je tussen belastingpartners schuiven met aftrekposten.
De belastingdienst heeft zijn eigen regels over afronden.
Op het moment dat het voor invult is, controleert de belastingbetaler de belastingdienst en deze voor ingevulde gegevens is te beschouwen als een voorstel. En dit voorstel mag je aannemen. Alleen met goede reden en als het werkelijke bedrag duidelijk afwijkt kan het bedrag aangepast worden. Maar 5 cent valt zeker binnen de grenzen waarbij de werkelijkheid en het voorstel mogen afwijken. En laat de belastingdienst het afronden naar boven, dan is in 9 van de 10 keer geen groot effect op de totaal bedrag dat betaald dient te worden. Mocht het wel op 5 cent hangen, dan dien je te kijken naar aftrekposten en andere ruimte die de wet bied. Dit alles valt niet onder fraude, maar verminderen van de belastingdruk.