Als je iemand kost en inwoning aanbiedt tegen betaling van 500 euro per maand, hoe wordt dit dan belast?

Heb op site van de belastingsdienst iets gelezen dat je max 300 euro à maand mag rekenen voor kost en inwoning zonder dat dit als een extra inkomstenbron wordt gezien.
Stel dat ik 600 euro per maand wil vragen omdat ik straks geen baan heb, en dus minder inkomsten heb, en dit op deze manier kan verlichten, hoe kijkt de balastingsdienst hier tegen aan, en het UWV?
Kan bijv het UWV je korten op je uitkering omdat dit als neveninkomsten wordt gezien?
Wat zijn de voordelen of nadelen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (1)

"Als u als particulier een kamer verhuurt in uw eigen woning (hospitakamer), dan betaalt u daar inkomstenbelasting over. Een deel van die inkomsten is vrijgesteld. De Belastingdienst stelt dit bedrag jaarlijks vast. In 2013 is de vrijstelling voor kamerverhuur € 4.536. " (Teruggerekend is dat euro 378.-/maand).

"Als uw huuropbrengsten hoger zijn dan € 4536.- per jaar, of als u niet aan de overige voorwaarden voldoet kunt u geen gebruik maken van deze vrijstelling.
U dient dan het eigenwoningforfait aan te geven over het gedeelte van de woning dat u zelf gebruikt. Dit kunt u berekenen aan de hand van de oppervlakte van het verhuurde gedeelte van de woning en de oppervlakte van het door u zelf gebruikte gedeelte van de woning. U kunt alleen de rente die betrekking heeft op het door u gebruikte gedeelte van de woning in aftrek brengen. De verdeling van de rente kunt u weer via de oppervlakte van het verhuurde en het niet verhuurde gedeelte berekenen.
Indien u een aparte lening heeft afgesloten die helemaal is besteed aan het door u zelf gebruikte gedeelte van de woning, dan kunt u de rente van deze lening wel volledig in aftrek brengen.

De waarde van het verhuurde gedeelte van de woning (zie hierboven: de berekening van het eigenwoningforfait) dient u aan te geven in box III. Bij deze waarde wordt er standaard vanuit gegaan dat u 4% rendement haalt, waarover u 30% belasting betaalt. Dit betekent dat u 1,2% belasting betaalt over de waarde van het verhuurde gedeelte van uw woning. De daadwerkelijke huuropbrengsten hoeft u niet aan te geven.
De rente of kosten zijn in dit geval niet aftrekbaar. De schuld die betrekking heeft op het verhuurde gedeelte van uw woning valt ook in box III. Dit verlaagt uw vermogen, waarover 1,2% belasting wordt geheven."

Toegevoegd na 56 minuten:
Kortom, bij kamerverhuur in de eigen woning boven het bedrag van euro 4536.-/jaar kun je feitelijk vragen wat je wilt maar dit moet je dan opgeven in box 3. De ontvangen kamerhuur hoef je NIET op te geven. Maar wel (in box 3) de waarde van het verhuurde deel van je woning. Berekening: ((Oppervlak verhuurd deel woning : totale oppervlak woning) * eigenwoningforfait). Dit eigenwoningforfait wordt vanzelf zichtbaar in het belastingaangifteprogramma als je de WOZ-waarde van je huis invult, zoals die vermeld is op de brief die je jaarlijks van de gemeente ontvangt.

De richtlijnen van UWV ken ik niet (er zijn verschillende uitkeringen die via het UWV lopen) maar ik kan me niet voorstellen dat er NIETS gekort wordt.
Computoon
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Omdat Mariboto kostganger (huur + maaltijdverstrekking) heeft is de regeling weer net iets anders. De woning valt voor wat betreft het verhuurde deel in Box 3. Zie antwoord Computoon. De huuropbrengsten inclusief vergoeding voor het kostgangerschap zijn echter belast. De werkelijke kosten mogen afgetrokken worden van de vergoeding. Hierbij geldt ook als kosten de hypothecaire rente die betaald moet worden over het evenredig deel van de verhuurde woning. Lees ook mijn reactie bij de vraag van Mariboto.