Algemene heffingskorting is een korting die iedere belastingplichtige ontvangt en bedraagt € 2.033,-- en arbeidskorting krijgt iedereen die werkt en is afhankelijk van hetgeen je verdient en is afhankelijk van de leeftijdscategorie. Alles is precies te vinden op:
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Algemene heffingskorting is een korting op de inkomstenbelasting en premieheffing voor natuurlijke personen (d.w.z. mensen).

De algemene heffingskorting is in 2012 voor 65+ers € 934. Dat is lager dan de € 2.033 die voor mensen tot 65 jaar geldt.
In de inhoudingstabellen loonbelasting zijn heffingskortingen verwerkt.

Als je zo'n laag inkomen hebt dat je te weinig belasting moet betalen om de gehele heffingskorting te kunnen toepassen dan kan je dus niet of niet ten volle van de heffingskorting profiteren.
- Als je echter een fiscale partner hebt die wel belasting betaalt dan kun je alsnog door overdracht heffingskorting (voor een deel) van de heffingskorting profiteren.
- Als je geen fiscale partner hebt maar door de aftrek van specifieke zorgkosten (vroeger buitengewone lasten genoemd) een te laag inkomen hebt dan kun je alsnog een bedrag terugontvangen alsof je die aftrekpost niet had. Dat is geen belastingteruggave maar heet TSZ (Teruggave Specifieke Zorgkosten).
Je moet er circa 6 maanden langer op wachten dan op de definitieve aanslag inkomstenbelasting en krijgt geen rente vergoed.

Arbeidskorting is ook een heffingskorting maar dan bij inkomen uit arbeid: tot 65 jaar max. € 1.491 en voor 65 jaar en ouder € 1.081.

Naast de genoemde heffingskortingen zijn er nog circa 10 andere heffingskortingen .