Waarom is de dagtekening van de Belastingdienst zo ver in de toekomst?

Gisteren kreeg ik de definitieve aanslag inkomstenbelasting van de Belastingdienst in de inbox van MijnOverheid. In de brief staat dat het bedrag werd uitgekeerd binnen een week na dagtekening. De dagtekening is echter bijna een week verder. Waarom is dat zo?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
18.5K
paulus811
5 jaar geleden
Goeievraag, die van mij ontving ik gisteren en staat op 7 mei. Ik vroeg me exact hetzelfde af.
Inekez1
5 jaar geleden
Mijn ervaring met de Belastingdienst is dat het geld al op mijn rekening staat nog voordat ik de brief heb ontvangen! Het blijft natuurlijk raar, de datum een week naar voren zetten en dan zeggen dat het vanaf die dag binnen een week betaald wordt. Je kunt ook gewoon de normale dagtekening gebruiken en zeggen dat het binnen 2 weken betaald wordt. Komt op hetzelfde neer en scheelt een hoop verwarring.
Antoni
5 jaar geleden
@Inekez1, de Belastingdienst wil voorkomen dat reactietermijnen al begonnen zijn voordat de brief is ontvangen. Dat is dus een dienst aan de belastingbetaler, zodat deze ruim de tijd heeft om op de brief of op het bericht te reageren. Men maakt daarbij geen verschil tussen brieven over te betalen of over te ontvangen bedragen. Het ervoor zorgen dat de belastingbetaler gebruik kan maken van de volledige reactietermijn, vind ik heel goed!

Het beste antwoord

Belastingdienst:
Goeie vraag (vinden zij ook). Want dat is best vreemd. Maar we hebben daar wel een reden voor.
Want wij versturen honderdduizenden brieven per week. En soms wel een miljoen per dag. Deze brieven printen we meestal ’s nachts. Het printen van al die brieven kost tijd. Soms duurt het printen van een grote mailing zelfs een aantal dagen.
Gebruiken we de datum van vandaag en printen we de brief ook vandaag, maar versturen we hem morgen pas. Dan ontvangt u de brief op zijn vroegst overmorgen
Of misschien nog wel later.
Stel dat in de brief staat dat u moet reageren. En u hebt daar 4 weken de tijd voor vanaf de datum van de brief. Dan hebt u geen 4 weken de tijd, maar minder.
Dat kan natuurlijk niet.
En om dát te voorkomen, ligt de datum van uw brief in de toekomst.
Zó geven we u en alle andere mensen een paar dagen extra de tijd om te reageren.
SimonV