Kan de erfenaam zelf een deel van de erfenis naar een goed doel laten gaan?

ik ben de enige erfgenaam van een erfenis van mijn vader.
ik erf redelijk wat geld, waar ik ook erf belasting over moet betalen.
ik wilde een aantal doelen waar mijn ouders wel eens geld aan gaven en die ik ook ondersteun een bedrag gaven uit de erfenis bijvoorbeeld duizend euro.
nou vroeg ik me af of ik dat als enige erfgenaam dat zelf mag bepalen en overmaken van de rekening van mijn vader, nog voordat er erfelasting over geheven wordt? hoe gaat dat precies in zijn werk?
mijn vader had overigens geen testament.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je vader gewild had dat zijn geld na zijn overlijden naar die goede doelen ging dan had hij dat in zijn testament moeten vermelden. Wat jij nu wil doen is wel in de geest van wat jij denkt dat jouw vader gewild zou hebben, maar dat blijkt formeel niet.

De hoogte van jouw erfdeel weet ik niet maar als je langer dan 5 jaar als enig kind met hem in hetzelfde huis hebt samengeleefd dan is er een vrijstelling voor erfbelasting van ruim € 600.000.

Als je daarvoor niet in aanmerking komt of niet, je kunt door schenking aan goede doelen inkomstenbelasting besparen, en zelfs zonder dat er sprake is van een niet aftrekbaar deel, zoals Computoon duidelijk maakt.
Je kunt onder voorwaarden door schenking aan culturele doelen zelfs 125% aftrekken van wat je hebt geschonken. Hierdoor wordt de belastingbesparing nog hoger.
Een (schrale) troost, de belastingbesparing aan inkomstenbelasting is dan hoogstwaarschijnlijk procentueel veel groter dan de erfbelastingdruk.

Toegevoegd na 16 minuten:
Voor de vrijstelling van circa € 603.000 moet er sprake zijn van mantelzorg. Zie bronnen.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/erven/erfenis_krijgen/hoeveel_erfbelasting_moet_u_betalen/wat_is_uw_relatie_met_de_overledene/mantelzorgers
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij mijn weten gaat dat niet. Je hebt immers zelf de beschikking over het geld, het is niet rechtstreeks naar zo'n goed doel gegaan.

"Na het overlijden stuurt de Belastingdienst een condoleancebrief en een antwoordkaart naar het adres van de overledene. Degene die de zaken van de overledene afwikkelt, laat de Belastingdienst via de antwoordkaart weten wie de contactpersoon voor de erfbelasting is. Alle post over de erfbelasting gaat vervolgens naar deze contactpersoon. Het aangifteformulier wordt ook naar die persoon gestuurd.

Alle erfgenamen moeten aangifte erfbelasting doen. Zij kunnen 1 persoon aanwijzen die aangifte doet voor alle erfgenamen. De erfgenamen doen aangifte door het aangifteformulier in te vullen, te ondertekenen en op tijd terug te sturen."

Dit geldt dus ook voor jou als enige erfgenaam. Wat je nog wel kunt doen (maar dat staat los van de erfeniskwestie) is een notariële akte laten opstellen voor de goede doelen die je in gedachte had, waarin je je verplicht om gedurende een periode van minimaal 5 jaar jaarlijks een vast bedrag aan hen over te maken. De 'grote' goede doelen hebben daar standaardinformatiemateriaal over en zullen deze notariële aktes kosteloos voor je laten opstellen als je jaarlijks een bedrag van (vaak) minimaal euro 100.- aan hen overmaakt. Het voordeel van deze systematiek is, dat je deze giften volledig kunt aftrekken op de aangifte voor de inkomstenbelasting.
Computoon