Moet ik mijn bankrekeningafschriften bewaren voor de belastingdienst?

Is dat nog nodig, om je bankrekeningafschriften 5 jaar te bewaren voor de belastingdienst.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Men zegt van wel, maar het is in de meeste gevallen niet nodig. Je krijgt in januari een jaaroverzicht voor de belastinaangifte en dat is normaal voldoende.
Ik ben nu 70 jaar en er is in al die jaren nog nooit een belastinginspecteur die er om gevraagd heeft.
Ook kan de inspecteur de gegevens bij je bank opvragen. De jaarafschriften krijgen ze zowiezo automatisch van de bank toegestuurd.
Behalve als je grote sommen geld overmaakt is het handig en natuurlijk als je een bedrijf hebt, dan is het noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je weet pas achteraf of het nodig is. Dat is wijsheid achteraf.
Uit ervaring o.m. bij de Belastingservice, blijkt dat er de laatste jaren weinig nagevraagd wordt. Misschien omdat de belastingcontrole zo geautomatiseerd is en belastingpersoneel schaars is, geschiedt het controle- navragen door de Belastingdienst jaren later. Er is nu echter een andere regering en je weet niet wat dat voor gevolgen heeft.
Als je niet te veel wilt betalen en "scherp aan de wind zeilt", krijg je vragen.
Op kantoren waar ik was zei men wel, als je nooit vragen krijgt van de Belastingdienst, zorg je niet goed genoeg voor jezelf. Dat is overdreven en geldt vooral voor ondernemingen maar helemaal onwaar is het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met de kennis van nu...
We leren snel, dat wel!
Ik vind je uitdrukking "scherp aan de wind zeilt" mooi en toepasselijk, zeker als zeilliefhebber. Ik heb ook wel eens te hoog aan de wind gezeild, maar toch vroeg men niet naar mijn oude administratie. Ze "hadden gegevens genoeg". Big brother...

Andere antwoorden (8)

Ja. 5 jaar.

Hoe lang moet ik bankafschriften bewaren
Voor bankafschriften geldt een bewaartermijn van vijf jaar. Je kunt je echter afvragen of het langer bewaren van bankafschriften, bijvoorbeeld digitaal, ook niet zeer zinvol is.

http://financieel.infonu.nl/administratie/28981-de-belastingdienst-en-de-fiscale-bewaarplicht.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
escape
13 jaar geleden
-1. Onbetrouwbare bron die onzin spuit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima, als jij dat vindt. Vraag het elke belastingadviseur en je hoort hetzelfde antwoord. 5 jaar.
Nee. Als particulier hoef je helemaal niets te bewaren.
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Hoe zit het dan met de bewaarplicht van vijf jaar? Ik dacht namelijk ook dat die vijf jaar golden, net als bestevaer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En waarom niet dan.?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bullshit, 5 jaar bewaren lijkt mij ook logisch -
escape
13 jaar geleden
Vier minnetjes voor een correct antwoord? Voor bedrijven en stichtingen gelden andere regels. Er is nog nooit een bankafschrift opgevraagd van een particulier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O jazeker wel!!!
En als je het dan niet kunt overleggen, dan moet je papieren copietjes opvragen bij de bank (kosten aan verbonden) om het alsnog te kunnen aantonen. Het gebeurt niet dagelijks nee, maar het komt zeker voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij ook! Ik had toen een woning gekocht en wat aftrekposten gecreerd waar de belasting vragen over had. En toen moesten ze dagafschriften zien.
escape
13 jaar geleden
Nog één poging: Hoe lang moet ik mijn financiële administratie bewaren? Voor particulieren is formeel niets vastgelegd over de bewaartermijn van administratieve gegevens. Er zijn dus geen regels die bepalen hoe lang u uw bankafschriften en loonstrookjes moet bewaren. Maar omdat de Belastingdienst tot 5 jaar terug belasting mag navorderen, is het verstandig om uw administratie in ieder geval 5 jaar te bewaren. http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/hoe-lang-moet-ik-mijn-financiele-administratie-bewaren.html Er wordt gevraagd door Marco Meerman hoelang hij het *moet* bewaren. Er moet dus niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt rustig alles weggooien hoor! Maar als de belastingdienst wel een keertje vragen heeft dan moet je kopieën op gaan vragen bij de bank. Duur geintje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over de verschillende uitleg van "moeten". Dat kan betekenen: "Wat is wettelijk verplicht". Maar ook: "Wat is verstandig en wijs".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niets moet, de vraag is of het nodig is, ik zou zeggen om problemen te vermijden: ja
De belastingdienst,kan zelfs tot na 5 jaar nog om gegevens vragen.
In principe zal dit bijna nooit gebeuren.
Maar het kan wel.
Dus gewoon bewaren.
En zoveel ruimte neemt dit niet in.
En als je toch bezig bent,,als particulier.
Ga dan gewoon voor 7 jaar,dan ben je altijd gedekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
escape
13 jaar geleden
Onzin. Dat geldt voor bedrijven. -1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen wettelijke verplichting voor particulieren om bescheiden te bewaren. Dit in tegenstelling met bij voorbeeld personen die winst uit onderneming of beroep genieten.
Het is verstandig dat u als particulier belastingpapieren met bewijsstukken tenminste 5 jaar bewaart. Deze termijn wordt langer door de termijn van verkregen uitstel voor indiening aangifte.
Deze lange tijd is nodig met het oog op een eventuele navorderingsaanslag die zoveel jaren nadien kan worden opgelegd.
Dan moet je met (tegen)bewijs kunnen komen, anders sta je met lege handen.
Bewaren tot 5 jaar na datum definitief geworden aanslag van het belastingjaar jaar.
Als de aangifte 2004 in 2005 is geregeld (door uitstel of wat dan ook) mag je het in 2010 weggooien.
N.B,. niet alleen de jaaropgaven en betalingsbewijzen bewaren maar ook rekeningen e.d. van posten die in je aangifte zijn opgenomen.
Uit ervaring weet ik dat nog enkele jaren nadien de fiscus vragen stelt m.n. als de aangifte er anders uitziet dan andere jaren.

Toegevoegd na 8 uur:
Verduidelijking/aanvulling: Er is geen wettelijke verplichting voor particulieren om bescheiden te bewaren. Dit in tegenstelling met bij voorbeeld personen die winst uit onderneming of beroep genieten.
Het is verstandig dat u als particulier belastingpapieren met bewijsstukken tenminste 5 jaar bewaart. Deze termijn wordt langer door de termijn van verkregen uitstel voor indiening aangifte.
Deze lange tijd is nodig met het oog op een eventuele navorderingsaanslag die zoveel jaren nadien kan worden opgelegd.
Dan moet je met (tegen)bewijs kunnen komen, anders sta je met lege handen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
escape
13 jaar geleden
Onzin. Dat geldt voor bedrijven. -1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat geldt voor bedrijven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt wel degelijk door de belastingdienst ook vijf jaar terug gekeken met betrekking tot particulieren. Vind dit wel een goed antwoord!
Ik krijg al een paar jaar geen afschriften meer omdat ik alles met internetbankieren doe. Lijkt me dus niet meer nodig om bankafschriften als hard-copy te bewaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe moet je over 5 jaar bewijsstukken kunnen aanleveren aan de belastingdienst, indien de belastingdienst hier naar vraagt. Bewijslast geld ook voor particulieren. Ikzelf vind het meestal onzin om alle bankafschriften te bewaren. Ik kijk elk jaar welke aftrekposten ik genoten heb, van deze gegevens bewaar ik wel de desbetreffende nota's en afschriften. Daarnaast bewaar ik de financiële jaaroverzichten en de jaaropgaven met betrekking tot deze jaren. Wanneer een belastinginspecteur vragen zal stellen zal dit over de gegevens gaan welke zijn ingevuld binnen de aangifte ( van uitgaande dat alles is aangegeven)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Zo doe ik het niet. Ik bewaar alles. Dat is namelijk veel minder uitzoekwerk: gewoon een map per jaar, en wanneer de vijf jaar zijn verstreken de oudste map leeggooien. Scheelt uitzoek- en sorteertijd. Verder heb je juist kans dat de Belastingdienst vragen stelt als ze *twijfelen* of je wel alles hebt aangegeven. In dat geval zullen ze juist die dingen willen zien, die *niet* in je aangifte staan. Dat betekent, dat ze een volledig inzicht willen hebben in al je afschriften, niet alleen in die dingen die je hebt gemeld - want die kennen ze al.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt bij twijfel inderdaad, maar wat ik aangaf ga ik er vanuit dat alles is aangegeven, dan zijn er dus geen andere dingen meer die niet in de aangifte staan. Als je in de aangifte aftrekposten vermeld, bv schoolkosten of ziektekosten of een verbouwing hebt gehad van je eigen woning en hiervoor een extra hypotheek voor hebt opgenomen, weten ze inderdaad van de extra aftrekposten, toch kan de belastingdienst juist dan gegevens opvragen om te zien of de aftrekpost in de aangifte wel juist is opgevoerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij twijfel kan de belastingdienst bij de bank alles opvragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou de belastingdienst voor jou naar het bewijs van je aangifte moeten informeren? Dat is jouw eigen belang.
5 jaar voor een particulier. Zeven jaar voor niet-particulieren. Overigens hoef je niet de fysieke (papieren) afschriften te kunnen overleggen. Als jij je transacties op een andere wijze kan overleggen is het ook goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in het verleden moest je het wel bewaren gedurende 5 jaar
tegenwoordig hoef je als particulier geen bankafschriften meer te bewaren voor wie dan ook
bij veel banken is of worden de afschriften gestopt dus dan kan je ook niets meer bewaren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je afziet van papieren dagafschriften zie je dan af van het recht om je te verweren tegen mogelijk onterechte navorderingsaanslagen?
Het afzien van papieren afschrift is Jouw keus
Dat dient alleen maar het gemak van de bank of andere instanties. Dat is niet voor het gemak van de burger.
Jij moet investeren en zorgen voor internet communicatie. Daarmee worden kosten van de dienstverleners afgewenteld op de gebruiker.
Bovendien maak je m.i. je zelf dan extra kwetsbaar. Dus sla maar aan het printen (en reken goed uit wat je dat kost).