Belastingdienst pakt als peildatum altijd 1 januarie van elk jaar
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
luusje
8 jaar geleden
Niet twee data, 1 januari en 31 december, en daar het gemiddelde van?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee alleen de 1e is al heel lang zo
Gaat erom wat je in het voorgaande jaar had en dat kan je pas zien als het jaar voorbij is
luusje
8 jaar geleden
dus de peildatum voor het jaar 1999 was 1 januari 2000? Of toch 1 januari 1999?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt 1 jan 2000
De term box 3 kennen we pas sinds IB 2001, dus die bestond in 1999 nog niet.
De peildatum van de vermogensbelasting die we oen hadden was 1 januari.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
luusje
8 jaar geleden
Niet twee data, 1 januari en 31 december, en daar het gemiddelde van?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, dat was tot ongeveer 2012 het geval onder de huidige
inkomstenbelasting regels (IB 2001)
Je hebt een vraag met betrekking tot de inkomstenbelasting voor het jaar 1999.
Toen bestond het boxenstelsel nog niet. De wet op de Inkomstenbelasting 1964 was toen nog van toepassing.

Bij het doen van de aangifte Inkomstenbelasting/Premie Volksverzekeringen 1999 moest in voorkomende gevallen(als je belastbaar vermogen had) ook aangifte doen voor de vermogensbelasting 2000. De peildatum vermogensbelasting was 1 januari 2000. Daarvoor diende het aangiftebiljet B, bestaande uit een deel inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen en een deel vermogensbelasting. Voor ondernemers bestond het U-biljet.

P-biljet
Bij de behandeling van de vragen in het aangiftebiljet in Deel 2 vermelden we in beginsel alleen de vragen van het P-biljet. Dat is het biljet voor de particulier die geen aangifte doet voor de vermogensbelasting.

B-biljet
Het B-biljet is voor de particulier die tevens aangifte doet voor de vermogensbelasting. Voor de 'inkomensvragen' van het B-biljet raadpleegt u de overeenkomstige vragen van het P-biljet. Voor P leest u dan B. De toelichting op de 'vermogensvragen- de vragen 28-35 van het B-biljet - hebben wij opgenomen in Deel 7, Inleiding aangifte vermogen 1 januari 2000, blz. 254 en deel 8, vragen aangifte vermogen 2000; B- en U-biljet, blz. 57.

O-biljet
Het O-biljet is het biljet voor de ondernemer. De 'inkomensvragen ' van het O-biljet komen overeen met de vragen van het P-biljet, maar hebben een afwijkende nummering. In het O-biljet moet u bij vraag 1 de winst uit onderneming aangeven. Daarna komt vraag O 2 overeen met vraag P1 enz. U ziet dat duidelijk bovenaan de bladzijden van de Almanak. De toelichting op de 'winst- en ondernemersvragen' - naast vraag 1 de vragen 11b en 28-34 van het O-biljet - hebben wij opgenomen in Deel 4, Vragen O-biljet 19999, blz. 215.

U-biljet
Het U-biljet is voor de ondernemer die tevens aangifte doet voor de vermogensbelasting. Voor de 'inkomensvragen' van het U-biljet raadpleegt u de overeenkomstige vragen van het O-biljet. De 'vermogensvragen van het U-biljet komen overeen met de vermogensvragen van het B-biljet, maar hebben een afwijkende nummering.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
luusje
8 jaar geleden
Dank je voor je reactie! Begrijp ik het goed dat over het vermogen van 1999 de peildatum 1/1/2000 moest worden gehanteerd? Of gold (zoals het momenteel ook is) een peildatum van begin belastingjaar, in dit geval dus 1/1/1999?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee de peildatum 1 januari 2000 gold voor de aanslag vermogensbelasting 2000. De peildatum voor de vermogensbelasting 1999 was 1 januari 1999. Daarvoor gold dus de aangifte IB/PH/1998 VB/1999. Met andere worden het systeem rekende achteraf voor IB/?PH maar voor de vermogensbelasting gold het nieuw ingetreden jaar.