Moet je als Fotograaf een bedrijf opstarten en een KvKnr aanvragen als je een grote opdracht krijgt?

Ik ben voornamelijk hobby fotograaf, ik fotografeer op de basisschool van mijn kinderen tijdens evenementen en af en toe een portret shoot voor vriend/vriendin. Alles gratis.
Nu ben ik via via geboekt voor een officieel evenement waar ik geld voor ga krijgen. Moet ik nu een bedrijf oprichten en een KvKnummer aanvragen zodat zij mij kunnen betalen? Ik heb de site va de belastingdienst geprobeerd te doorgronden, maar ik kom er op eigen houtje even niet uit. Te veel info te gelijkertijd.
Wie kan voor mij wat bomen kappen zodat ik het bos weer kan zien?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eerst maar eens beginnen een btw-nummer aan te vragen. KvK's en bedrijfsplannen kunnen later wel. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/onderneming_starten/schrijf_uw_bedrijf_in_bij_de_kamer_van_koophandel/als_inschrijven_in_het_handelsregister_niet_mogelijk_is
Antoni
8 jaar geleden
Op de website van de Belastingdienst http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/werken/niet_in_loondienst_werken/resultaat_uit_overig_werk/gevolgen_resultaat_uit_overig_werk "Gevolgen resultaat uit overig werk" staat, dat je bij de Kamer van Koophandel moet informeren of je je daar moet inschrijven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee joh . Je blijft nog onder de BTW vrijstelling . Dus geen btw aftrek ook geen btw betalen . Mocht je boven de btw vrijstelling komen raadpleeg dan de KVK . Hou het simpel .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Om als ondernemer te worden aangemerkt dien je te voldoen aan de fiscale maatstaf van het bronvereiste. Dat wil zeggen dat je deel neemt aan het economisch verkeer etc. Ook moet er sprake zijn van een winstverwachting. lees de uitleg onder Bronvereiste maar eens door. Als hobbyist blijf je gewoon lekker foto's maken. Zonder met de belastingdienst of wat dan ook rekening te houden. Ga eens na of je al je kosten ook zou kunnen aftrekken als je een in jouw ogen redelijke vergoeding krijg voor het fotowerk??Afschrijving apparatuur, reiskosten en alles wat er bedrijfsmatig bij komt kijken?? Als dat niet een naar verwachting steeds terugkerende bron van winst oplevert kom je niet als ondernemer in aanmerking.
SimonV
8 jaar geleden
Zo’n eenmalige klus kun je gewoon opgeven bij je belastingaangifte ("Inkomsten uit overig werk").
Hiervoor apart een bedrijf opstarten en je inschrijven bij de KvK zijn niet nodig. De KvK hanteert onder meer deze voorwaarden voor een onderneming:
- Je neemt regelmatig deel aan het normale economische verkeer.
- Je hebt meer dan 1 opdrachtgever. De Belastingdienst noemt onder meer deze voorwaarde:
- Je moet voldoende tijd aan je werkzaamheden besteden om je bedrijf rendabel te maken. Pas als je aan deze voorwaarden gaat voldoen, zou je bij de KvK kunnen informeren of je je er moet inschrijven. Vergeet overigens niet bij je belastingaangifte de gemaakte onkosten af te trekken van je honorarium.
ronron1212
8 jaar geleden
@freekfluweel belastingdienst hoeft niet als de kvk ook niet hoeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met kapertkort eens, tenzij je er een dag taak aan wilt hebben om je administratie bij te gaan houden voor de belasting ;-(
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wel ff vragen, of ze factuur zonder BTW accepteren.

Antwoorden (1)

Is geheel afhankelijk wat jij met de fotografie verder wilt gaan doen.

Wil je er je beroep van maken, ja dan moet je het geheel officieel gaan doen met inschrijving in de KvK.

Wil je het hobbymatig blijven doen hoef je niets te doen als enkel ieder jaar het bedrag dat je er mee verdient hebt op te geven bij de inkomstenbelasting.

Bedenk wel dat hobbymatig inhoudt dat je het maar een keertje of vier per jaar doet tegen betaling.