Je hypotheekrenteaftrek wordt bepaald naargelang inkomsten als je minder gaat verdienen krijg je dan meer terug van de belasting ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, net andersom.

Stel dat je per jaar € 10.000 aan rente betaalt. Als je veel verdient, betaal je over de top van je inkomen 52% belasting. Je mag die € 10.000 hypotheekrente van je inkomen aftrekken. Dus betaal je die 52% belasting over een bedrag dat € 10.000 lager is. Je krijgt dus 52% van € 10.000 terug, dat is € 5.200.

Als je heel weinig verdient, betaal je over de top van je inkomen - eh, wat is het ook weer - zo ongeveer 28% belasting, geloof ik. Maakt niet uit, in ieder geval minder dan 52%. Laten we hier even uitgaan van die 28%.

Dan betaal je 28% belasting over een bedrag dat € 10.000 lager is - je krijgt dus 28% van € 10.000 terug, dat is € 2.800
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat vreselijk oneerlijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. En er is nog meer oneerlijk. De generatie die nu grijze haren heeft, heeft hun huizen nog gekocht voordat de hypotheekrenteaftrek werd ingevoerd. Nadat zij hun huizen hadden gekocht, hebben ze de hypotheekrenteaftrek ingevoerd. Dat leidde ertoe dat onze koopkracht steeg: voor dezelfde netto woonlasten (na hypotheekrenteaftrek) konden de mensen toen een duurder huis kopen. Gevolg was dat de huizenprijzen stegen, met gemiddeld 42% (het inkomstenbelastingstarief van de gemiddelde Nederlander). Dus het bezit van die eerste generatie werd zomaar, zonder dat ze er iets voor hoefden te doen, 42% meer waard. Die eerste generatie ging steeds meer verdienen - hoe ouder, hoe hoger je salaris. Dus zij konden hun hypotheekrente ook nog eens lekker tegen een hoog tarief aftrekken. Nu verkopen ze hun huizen omdat ze kleiner gaan wonen. De jongeren van nu mogen een prijs betalen die 42% te hoog is, en hun hypotheekrente mogen ze slechts aftrekken tegen het lagere belastingtarief dat bij hun lagere salaris hoort. En dan kopen ze een huis dat eigenlijk 42% te duur is - maar die waarde zal nooit meer zo stijgen als bij de vorige generatie. Ons stelsel van hypotheekrenteaftrek valt binnen Europa zó uit de toon, dat het niet houdbaar zal zijn. De hypotheekrente zal dus ooit worden afgeschaft. Gevolg zal zijn dat de huizenprijzen 42% zullen dalen, terug naar de niveaus waarop ze eigenlijk horen te zitten. De ouderen kunnen lekker vroeg met pensioen (op je 58e al, sommigen zelfs op hun 53e), genieten van het vele geld dat ze voor hun goedkoop betaalde huisje krijgen, en de jongeren mogen tot hun 67e doorwerken en zullen geen waardestijging van hun huis zien. Driedubbel genaaid dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand met veel geld op zijn spaarrekening krijgt ook meer rente dan een persoon met weinig spaargeld. Dat is gewoon hoe het werkt. Als het je niet bevalt verwijs ik je door naar een communistisch land.