Over welke rekening betaal je precies inkomstenbelasting?

Ik haal 100% van mijn inkomen uit mijn bedrijf. Dit jaar moet ik voor het eerst inkomstenbelasting betalen, en wel over 2017. Nu is het zo dat ik eens per maand alle OV kosten die ik maak laat afschrijven van mijn privé rekening. Er zijn namelijk maar een paar ritjes die ik zakelijk maak.
De inkomstenbelasting werkt met saldo's. Ik heb nu het saldo van mijn zakelijke rekening ingevuld maar ik begin te twijfelen. Moet ik ook mijn privé rekening daarbij optellen? Daar zijn namelijk ook zakelijke kosten mee gemaakt. Hoe pak ik dit aan?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Je betaald belasting over je winst niet over je banksaldo of dat moet ook hoog genoeg zijn voor de belasting. Je hebt een jaarrekening nodig om je winst te berekenen.
ronron1212
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
+Het gaat idd niet om welke rekening, maar om welke inkomsten je hebt. Dat kan verdeeld over tig rekeningen zijn, of zelfs contantinkomsten (kas).
Beste Eloines,
De periode voor aangifte is voorbij, maar ik geef toch nog even een reactie. Wellicht heb je daar nog iets aan voor volgend jaar, of eventueel om de aangifte nog te corrigeren (dat mag zolang je nog geen definitieve aanslag hebt ontvangen).

Zakelijk en privé worden anders behandeld.

De belastingdienst vraagt binnen box 1 naar het bedrijf. Hierbij vul je de balans in (met onder andere het saldo van de zakelijke rekening) en de winst & verliesrekening. Uit beide moet hetzelfde resultaat (winst of verlies) over het jaar blijken. Dit wordt nog gecorrigeerd met zaken als beperkt aftrekbare kosten en aftrekposten. Over wat overblijft betaal je inkomstenbelasting (als dat een positief bedrag is).

Verderop in de aangifte kom je bij box 3 uit. Daar betaal je belasting over je bezittingen. Daarom vraagt de belastingdienst het banksaldo. Dat gaat alleen over je privé rekening, niet over een zakelijke rekening. Van het banksaldo wordt het drempelbedrag afgetrokken. Blijft er dan niets over, dan betaal je daar ook inkomstenbelasting over.

Kosten voor OV kan je op twee manieren verwerken:
- Het makkelijkst in de administratie is een losse OV chipkaart voor zakelijk gebruik. Dan kan je het saldo vanuit de bank boeken als kosten.
- Als je het graag bij 1 kaart houdt, moet je bijhouden wat de kosten zijn voor zakelijke ritten. Die neem je als kosten op in je administratie en hetzelfde bedrag verwerk je als privé storting.

Vriendelijke groet,
Daniël Klaassen