Hebben wij recht op zorgtoeslag?

Ik heb een koophuis samen met mn vriendin en vroeg me af of we Nog recht op zorgtoeslag hebben. Zij verdiend namelijk maar 14000 bruto per jaar en ik rond de 29000 per jaar.
hier moet dus nog hypotheekrente af? Hebben wij dan recht op toeslag? Neem aan dat mn vriendin dat sowieso heeft? we hebben samenlev. contract en zijn beide 50 procent eigenaar.

9 jaar geleden
2.4K
mikeybaco
9 jaar geleden
Bedankt voor de reacties maar de rente van het huis mag je toch ook van je loon aftrekken? Dan kom je toch onder de grens?

Antwoorden (3)

zorgtoeslag krijgt men alleen bij huren. Dus jullie hebben hier helaas geen recht op. Wel recht op andere aftrekposten maar dat is helaas maar 1 X per jaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dat is onwaar
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt helemaal!! Ik heb de vraag verkeerd gelezen en dacht aan andere toeslag. Zorgtoeslag kan de persoon met eerste inkomen wel krijgen. Tweede inkomen zal te hoog zijn. Het hangt af van jaarinkomen. Je kunt een proefberekening maken op site van belastingdienst. Sorry voor verkeerde antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt je foute antwoord ook zelf verwijderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de tip!
Jullie zijn neem ik aan toeslagpartners?

Je zal iets krijgen,maar dit is de moeite niet,ik vermoed hooguit 15 euro p.mnd. voor jullie samen.

Je mag gezamenlijk niet meer verdienen dan € 42.438 (voor partners). Vanaf 2014 geldt dat uw inkomen niet hoger is dan € 28.482 (voor alleenstaanden). Voor meerpersoonshuishoudens geldt een maximum gezamenlijk inkomen van €37.145;
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor 2013 lijkt u nog wel recht op zorgtoeslag te hebben – toetsingsinkomen partners mag maximaal € 42.438 Als u voor 2013 nog geen zorgtoeslag heeft, kan die tot 1 september 2014 worden aangevraagd.

Voor 2014 zit u waarschijnlijk op de grens. Maximaal toetsingsinkomen partmers voor 2014 is € 37.145.U telt uw beide (bruto) inkomens op en vermindert die met het saldo inkomsten en aftrekposten eigen woning. (betaalde hypotheekrente minus het eigenwoningforfait)

Als de zorgtoeslag 2014 er niet (meer) is kunt u die aanvragen. Dat kan overigens tot 1 september 2015. Als u twijfelt of u niet te veel verdient kunt u het geschatte toetsingsinkomen bijvoorbeeld op € 38.000 zetten. U krijgt dan een nihilbeschikking, maar u blijft in het systeem. Mocht achteraf blijken dat u toch recht heeft op zorgtoeslag, wordt die alsnog uitgekeerd.

Maar u kunt de zorgtoeslag 2014 natuurlijk ook volgend jaar aanvragen, als u na belastingaangifte tot op de euro nauwkeurig weet hoeveel het toetsingsinkomen (verzamelinkomen) is.
fisbel
9 jaar geleden
mikeybaco
9 jaar geleden
Hallo , duidelijk antwoord dank je wel. Als ik tel dus onze beide jaar inkomens op en moet dit verminderen met de betaalde rente, dat is +/- 8000 euro. En hoe werkt de berekening van het eigen woning forfait? Moet ik weer iets erbij tellen dan? En hoe tel ik de extra zelfstandige inkomsten erbij waar nog geen belasting over is betaald?
fisbel
9 jaar geleden
U neemt voor de inkomensbijtelling de WOZ-waarde van 1 januari 2013. (belastingaangifte 2014) En u vermenigvuldigt met 0,7. Voorbeeld: WOZ-waarde is € 200.000 Het eigenwoningforfait is dan € 1400 (bijtelling inkomen) Als er in dit voorbeeld € 8000 hypotheekrente is betaald is het saldo inkomsten en aftrekposten eigen woning dus € 6600. Als u overige inkomsten hebt waarover nog geen belasting is betaald telt u deze inkomsten bij uw andere inkomsten. Kosten zoals reiskosten mogen in mindering worden gebracht. Bijvoorbeeld: overige inkomsten zijn € 2000. Kosten: € 200 Bij uw inkomen wordt € 1800 opgeteld.