Kan je brutoloon omhoog gaan maar je nettoloon omlaag?

Zo ja in welke situaties en door welk mechanisme?
Waarbij ik niet bedoel igv andere baan:
https://www.intermediair.nl/werk-en-carriere/solliciteren/hoger-salaris-en-toch-minder-op-je-rekening-let-hierop-voor-het-jou-overkomt?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

7 maanden geleden
1.2K
ronron1212
7 maanden geleden
Als je door een loonsverhoging in een hogere belastingschaal valt. gaat wel niet echt omlaag maar je krijgt in totaal minder netto
ronron1212
7 maanden geleden
Het stuk dat in de hogere schaal valt levert netto minder op.
TurfGraver
7 maanden geleden
In loon lijkt mij niet.
Kwa inkomen zou het wel kunnen.
VraagAntwoord66
7 maanden geleden
Eens met RonRon. Je kan door een hoger brutoloon in een andere belastingschaal komen.

Antwoorden (2)

Als je niet spreken van brutoloon maar fiscaal loon: ja, dan kan het.

Als twee personen eerst hetzelfde brutoloon hebben maar 1 van hen krijgt een auto van de zaak dan wordt het nettoloon van die persoon lager door de fiscale bijtelling voor de auto met een hogere ingehouden loonheffing als gevolg.

Het zou bijvoorbeeld (maar dat is wat theoretisch) ook kunnen gebeuren als iemand er brutoloon bijkrijgt maar procentueel en absoluut een hogere inhouding voor het werknemersdeel van het pensioen krijgt.
.
Spreken in eerste alinea = spreekt
Toegevoegd op 8 september 2023 19:30: tekst
Computoon
7 maanden geleden
Als je mbt nettoloon niet alleen kijkt naar inkomstenbelasting maar naar alle toeslagen etc, dan kan dit en dan gebeurt dit.
Het mechanisme is dan, dat je over een euro loonstijging eerst circa 40 cent belasting betaalt, en daarna meer dan 60 cent gekort wordt op toeslagen.
Toegevoegd op 8 september 2023 19:53: tekst
7 maanden geleden