Brutto bedrag teruggevorderd door DWI. Betekent dit dat het "BRUTTObedrag' teruggaat naar belasting?

Buiten dat mijn toenmalige werkgever belasting over het loon heeft betaald, heb ik door omstandigheden het verdiende BRUTTO bedrag terug moeten betalen aan DWI daarbij 100%boete over hetzelfde bedrag opgelegd gekregen! Tevens heb ik over  datzelfde jaar een aanslag van de belastingdienst gekregen bij te betalen.
Dit is 4x belasting betaald over 1 & hetzelfde loon

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
ronron1212
6 jaar geleden
Brutto bedrag is alles dus je hebt geen loon over gehouden?

Antwoorden (2)

DWI = Dienst werk en inkomen?

Je kreeg een uitkering en hebt daarbij gewerkt? Dan wordt je loon ingehouden op je uitkering. Als je dat niet zelf op tijd doorgeeft, ontvang je over een bepaalde periode dus loon + uitkering. De DWI vordert dan achteraf de uitkering terug, omdat je daar in die bepaalde periode geen (of niet volledig) recht op had. Het bedrag dat DWI terugvordert is niet je loon, maar je uitkering. Als je je inkomsten niet, niet volledig of niet op tijd hebt doorgegeven krijg je daarvoor een boete van DWI. De hoogte van de boete is vaak 100% van het terug te vorderen bedrag.

Dat heeft allemaal niets te maken met belasting, maar met uitkering. En ja, je houdt uiteindelijk dan netto minder over dan wanneer je niet had gewerkt. Maar als je werkt en je geeft dat netjes en op tijd door aan DWI, dan wordt alleen (een deel van) je uitkering ingehouden, zonder boete. Je houdt dan uiteindelijk juist meer over dan wanneer je niet had gewerkt.
6 jaar geleden
Uiteindelijk heb je alleen loonheffing betaald over je loon.
De belastingaanslag is hoogstwaarschijnlijk gebaseerd op loon plus uitkering in hetzelfde jaar.
Je zou kunnen verzoeken om die terug te draaien omdat je de uitkering hebt terugbetaald.