Uitbetaling restant verlof uren, mag dan de WW uitkering gekort worden?

In mei kreeg ik nog verlofuren uitbetaald van het uitzendbureau waar ik tot 1 april heb gewerkt. Daarna heb ik ww aangevraagd maar nu kort het UWV mij op deze uitbetaling. Mag dat??

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
10.6K
ronron1212
7 jaar geleden
Heb je wel door gegeven dat dit een nabetaling is van eerder gelevert werk?
http://www.uwv.nl/particulieren/werkloos/tijdens-ww-uitkering/detail/inkomsten-doorgeven-met-de-inkomstenopgave/welke-inkomsten-hoef-ik-niet-door-te-geven/overige-inkomsten-die-u-niet-hoeft-door-te-geven
ronron1212
7 jaar geleden
Hoe weet je dat je bent gekort heb je een bericht gehad?
liveisgreat
7 jaar geleden
ja dat is altijd zo. verlofuren zijn eigenlijk een soort "uitgesteld loon" dus je kan geen loon én WW tegelijk ontvangen.

Antwoorden (2)

Ja, want in principe zijn die uren / dagen dus "dubbel" betaald.

Nu zijn die uren alsnog door je baas betaald, dus kan het UWV die (dubbel betaalde) uren terugvorderen. Zou raar zijn als dat niet zo was.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
@Marleen dat zijn rechten die opgebouwd zijn in een dienstverband en die worden uitbetaald omdat iemand ontslagen is. Deze mogen niet op de ww worden gekort. Hier is geen sprake van een dubbelen betaling.
paulus811
7 jaar geleden
Ik zie die dubbele betaling ook niet zo. De verlofuren hebben betrekking op de periode dat Peeet nog in dienst was en de betaling ervan dus ook. Dat die betaling pas na de uitdiensttreeddatum is uitgevoerd kan Peeet ook niets aan doen.
Thecis
7 jaar geleden
Ben het met Ronron1212 en Paulus811 eens. Ik zie ook niet in waarom hier sprake is van een dubbele uitbetaling.
ronron1212
7 jaar geleden
Het antwoord is ook niet correct.
ItisILeClerc
7 jaar geleden
uiteraard is de korting onterecht
zou raar zijn als dat niet zo was
ronron1212
7 jaar geleden
http://ontslag.nl/eindafrekening-dienstverband/uitbetaling-van-vakantiedagen-en-vakantietoeslag/
Dat mag.

Eerst iets over de berekening van de "gewone" WW-uitkering. Daarvoor is de basis het dagloon. Om dat te kunnen berekenen, wordt gekeken naar het totale sv-loon dat werd verdiend in het jaar voordat je werkloos werd. (Dat sv-loon is het totale loon waarover premies sociale verzekeringen zijn betaald.) Dat "jaar" eindigt in de laatste volle maand voor de maand waarin je werkloos werd. Het sv-loon bestaat uit het brutoloon en vaste onderdelen van het loon zoals vakantiegeld, eindejaarsuitkering, dertiende maand, ploegentoeslag en bijtelling van een auto van de zaak. Pensioenpremie, onkosten- en ontslagvergoeding tellen niet mee als sv-loon. Met dat dagloon (= jaarloon/261) wordt het maandloon berekend, door vermenigvuldiging met 21,75. Als je geen inkomsten zou hebben,  dan krijg je tijdens de eerste 2 maanden een bruto WW-uitkering van 75% van het WW-maandloon en daarna van 70 procent.

Ok. Je hebt nu inkomen ontvangen dat nog uit de dienstbetrekking voortvloeit. Sinds 01-07-2015 geldt voor de WW het systeem van inkomensverrekening. Dit houdt in dat dat inkomen uit dienstbetrekking volledig op de uitkering in mindering wordt gebracht (maar 30 procent van dat inkomen mag je houden.)

Deze nieuwe regel heeft overigens tot gevolg dat het altijd loont om te werken als je een WW-uitkering krijgt.

Een rekenvoorbeeld wanneer je zou gaan werken:

"Stel, u verdiende € 2000 per maand voordat u werkloos werd. Dat is het maandloon waarop uw uitkering wordt gebaseerd. Uw WW-uitkering is 70% van uw maandloon. Dat is € 1400. U gaat weer aan het werk en verdient € 1000 per maand. Deze inkomsten worden afgetrokken van uw maandloon waarop uw uitkering werd berekend. Dus: € 2000 - € 1000. Uw uitkering wordt dan € 700. Dat is namelijk 70% van € 1000. Uw totale inkomen wordt dan: € 1000 + € 700 = € 1700. Dat is € 300 meer dan wanneer u niet aan het werk was gegaan."
Computoon
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Het gaat niet om na betaald loon maar de afrekening van beëindiging van het dienstverband.
ronron1212
7 jaar geleden
Hier is dus in de ww periode niet voor gewerkt.
ronron1212
7 jaar geleden
http://ontslag.nl/eindafrekening-dienstverband/uitbetaling-van-vakantiedagen-en-vakantietoeslag/