Mag er BTW geheven worden op een gehuurde postbus?

De vraag is wel duidelijk denk ik

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
ronron1212
9 jaar geleden
Het is een dienst het moet.

Het beste antwoord

Bij een dienst van een ondernemer aan een niet-ondernemer (particulier) behoeft geen factuur te worden uitgereikt in de zin van de Wet Omzetbelasting 1968. Dus er hoeft geen omzetbelasting (btw) in rekening te worden gebracht.
Een ondernemer in de zin van de Wet Omzetbelasting is in principe wel btw verschuldigd aan de fiscus over de ontvangen vergoedingen van ondernemers en niet-ondernemers, maar van vergoedingen die hij geniet van niet-ondernemers hoeft er geen btw op de bon o.i.d. te staan.
Voor de vermelding van btw hangt het er dus van af of er sprake is van ondernemers of niet.

Toegevoegd na 1 uur:
Toegespitst op de tekst van de vraag. Er wordt geen btw geheven op iets wat gehuurd wordt, dus bij de huurder want er is bij de huurder geen sprake van een ontvangen vergoeding.
Wel wordt er in principe btw geheven bij een verhuurder want die ontvangt een vergoeding.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Hoezo geen btw bij een particulier. De particulier is de eind gebruiker. Die betaald de btw. Nee het hoeft niet op de factuur te staan daar mag het inclusief.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Hajete,
Ik zal de vraag iets uitgebreider stellen.
Ik huur een brievenbus op het bungalowpark waar wij verblijven. Uit je antwoord maak ik op dat het park BTW moet afdragen. Dan is het logisch dat hij dat bij mij haalt. Klopt dit? Heb ik dit goed begrepen dat het antwoord is: " Ja hij mag BTW rekenen?" Dan heb ik ook nog een 2e vraag. Er staat een post op "Afkoop bezoek" Ook hier moet ik BTW over betalen. Klopt dit ook?
Werkt dat hetzelfde als met de brievenbus?
Het maakt mij niet zo veel uit of het wel of niet op de rekening mag staan. Het gaat mij puur om, mag hij BTW heffen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het maakt voor jou als particulier niet uit hoe de prijs is samengesteld. M.a.w. of je € 10 betaalt zonder btw of € 10 incl. btw.
Wat niet mag is als de ondernemer de afgesproken prijs verhoogt met btw. Prijsopgaven aan particulieren zijn all-in prijzen. Of er btw moet worden afgedragen door de ondernemer is zijn zaak en niet de jouwe.

Andere antwoorden (1)

Ja, omzet over diensten zoals b.v. verhuur van postbussen is gewoon b.t.w. plichtig