Is vennootschapsbelasting verschuldigd als je als cooperatie een ton meer hebt ontvangen maar dat reserveert voor te verwachten kosten?

Het betreft een coöperatie op het gebied van natuurbeheer en zo, en dat collectief heeft afgelopen jaar pakweg een ton minder uitgegeven dan er was ontvangen. Over die winst moet pakweg 15% vennootschapsbelasting worden betaald. Maar wat als ze die winst een bestemming geven? Bijvoorbeeld reserveren voor verwachte juridische kosten in de komende jaren? Of opzij zetten om t.z.t. alle kantoorapparatuur te vervangen? Moet je dan nog steeds die belasting betalen?

5 maanden geleden
2.4K
ronron1212
5 maanden geleden
Als het onderbouwd wordt zou dat kunnen maar reserveren voor kantoor apparatuur niet daar wordt als het goed is over afgeschreven en dat si de her investering

Antwoorden (1)

Nee dat hoeft niet per se. Een fiscale reserve is een reservering (voor toekomstige uitgaven) die (fiscaal) afgetrokken mag worden van de winst. Zolang de fiscale reserve niet wordt aangewend moet deze zichtbaar blijven onder het eigen vermogen (EV).
De Belastingdienst noemt als de drie belangrijkste fiscale reserves:
1. De herinvesteringsreserve bij verkoop, verlies of beschadiging van een bedrijfsmiddel.
2. De egalisatiereserve voor hoge periodieke uitgaven. Wordt hieronder behandeld.
3. De fiscale oudedagsreserve voor ondernemers in de inkomstenbelasting.

In jouw geval zou het eventueel, als ze aan de overige voorwaarden hiervan voldoen als egalisatiereserve kunnen worden ondergebracht.
5 maanden geleden
ronron1212
5 maanden geleden
@erotisi daar moet wel een onderbouwing voor zijn.