Is afschaffen van hypotheekrenteafrek niet slecht voor huurders?

Als je een pand huurt van iemand die er een hypotheek op heeft en daar de kosten van ziet stijgen zal deze dit toch doorberekenen aan de huurder.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat zou kunnen, alleen mag een verhuurder niet direct de huur met 30% verhogen. De maximale huurverhoging in 2010 is 1,2%. In de vrije sector is dit percentage hoger (daar ben ik nog naar op zoek, ik huurde in de vrije sector en ik had volgens mij een maximale verhoging van 5%)

Dan duurt het wel even voordat je die extra lasten (als verhuurder) hebt doorberekend.

Toegevoegd na 1 minuut:
"Mag de verhuurder de huur jaarlijks zoveel verhogen als hij wil?

Eerst een opmerking over het verschil tussen huren in de vrije sector en sociale huurwoningen. De laatste worden door de overheid gereguleerd. Dat betekent dat bij deze woningen de huur wordt vastgesteld aan de hand van het door de overheid ingevoerde puntenstelsel en dat de wetgever ook de maximale jaarlijkse huurverhoging bepaalt.
De vrije huursector werkt anders. De verhuurder bepaalt de markthuurprijs, evenals de eventuele jaarlijkse verhoging binnen de wettelijk vastgestelde kaders. Deze verhoging echter zal in de praktijk over het algemeen marktconform zijn, dus verwacht geen schokkende aanpassingen."

Het moet dus Marktconform zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De verhuurder mocht de hypotheekrente toch al niet aftrekken, omdat die regeling alleen bestaat voor bezitters van een eigen (dus niet verhuurde) woning. Als de hypotheekrente wordt afgeschaft, stijgen de kosten voor de verhuurder dus niet. Dus valt er niets door te berekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, was ik helemaal vergeten, zie ook mijn reactie bij jouw antwoord... "Sliently eating humble pie"

Andere antwoorden (2)

het meerendeel van de huurder huurt in de sociale woning bouw of de vrije sector. het zal geen ontzettend verschil maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eigenaar van een verhuurde woning mag sowieso de hypotheekrente niet aftrekken. Die regeling geldt alleen voor de eigen woning: de woning die je in bezit hebt én je hoofdverblijf is.

Nee dus, er wordt niets doorberekend aan de huurders, omdat in er dat geval geen renteaftrek is die afgeschaft kan worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk, dom dat ik daar niet aan had gedacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Cryofiel
13 jaar geleden
Wat als ik een woning heb die mijn hoofdverblijf is, en ik een deel van die woning verhuur? Ik maak dan in mijn woning een apart deel met eigen ingang, eigen sanitair, eigen keuken. Dan heb ik wél hypotheekrenteaftrek omdat de woning mijn eigendom en mijn hoofdverblijf is, en verhuur ik een deel van die woning aan een huurder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar is aan gedacht: als de opbrengst van het verhuurde deel maximaal € 4.262 is, valt het onder kamerhuurvrijstelling, en blijft de hele hypotheekrente aftrekbaar. Als de opbrengst hoger is, mag je geen rente meer aftrekken voor het deel van de woning dat verhuurd is.