Moet ik over een heel jaar huurtoeslag terug betalen of alleen over de maanden dat we teveel hebben verdiend?

Mijn vriend heeft een andere baan gekregen en is daardoor flink meer gaan verdienen waardoor we nu dus geen recht meer hebben op huurtoeslag. We ontvangen het nog wel.
Maar totdat hij die baan kreeg hadden we er wel recht op en het ook nodig.
Moeten we dan over het gehele jaar de huurtoeslag terug betalen of alleen over de maanden dat hij meer is gaan verdienen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De toeslag wordt berekend nav het jaarinkomen. Dus pas aan eind van het jaar is dat totaalplaatje duidelijk. U moet wel de inkomenswijziging binnen 4 weken dorrgeven aan de Belasingdienst. De belastingdienst zal dan e.e.a. herberekenen.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/wijzigingen_doorgeven/wijzigingen_2014/werk_inkomen_en_vermogen/
fisbel
9 jaar geleden
Tip: zet de huurtoeslag niet stop, maar wijzig alleen het inkomen. Let u er op dat het inkomen geschat wordt op jaarbasis. Als er 9 maanden € 2000 is verdiend en 3 maanden € 3000 wordt het geschatte jaarinkomen dus € 27.000 Als uw jaarinkomen in dit voorbeeld meer dan zo'n € 3000 is vervalt alle huurtoeslag. Het maximum (toetsings)inkomen voor u beiden is voor 2014 € 29.325. Als er geen aftrekposten zijn moet u hierbij uitgaan van uw bruto jaarinkomen. Nog een tip: geef liever een iets te hoog inkomen op als te laag. ALS er mogelijk achteraf toch recht is op (enige) huurtoeslag krijgt u die later alsnog uitgekeerd. Waarschijnlijk volgt er voor 2015 geen voorlopige toekenning huurtoeslag meer.

Antwoorden (1)

Huurtoeslag is altijd voor een heel jaar, en voor de toetsing wordt gekeken naar het jaarinkomen.
Kom je met het hogere salaris in de laatste maanden boven de drempel, dan heb je voor het gehele jaar geen recht op huurtoeslag (gehad) en moet alles terug. Kom je met het hogere salaris dit jaar nog niet boven de drempel, dan heb je ook voor de maanden met meer inkomsten nog recht op huurtoeslag.

Elk jaar veranderen de bedragen weer, dus voor volgend jaar weer opnieuw berekenen. In de link een paar sites waar je precies jouw gegevens kunt invullen om te bepalden of je aan de drempel zit of niet.

Toegevoegd na 53 seconden:
Voor 2014 is het maximale jaarinkomen voor huurtoeslag gesteld op 28.550 , maar er zijn allerlei uitzonderingen en extra bepalingen, dus reken dat even precies uit voor jullie situatie.

Toegevoegd na 2 uur:
Correctie ; mijn gegevens kwamen van de site van het NIBUD, die dus onverwacht geen actuele cijfers blijkt te tonen. Het drempelinkomen voor 2014 is 29.325 euro.

Toegevoegd na 2 uur:
Correctie ; mijn gegevens kwamen van de site van het NIBUD, die dus onverwacht geen actuele cijfers blijkt te tonen. Het drempelinkomen voor 2014 is 29.325 euro.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
Slordig Marleen dat je het (verouderde) bedrag van 2013 noemt als maximum inkomen voor huurtoeslag 2014. Maximumgrens inkomen toeslagpartners 65- is voor 2013 € 28.550. Huurtoeslag voor 2013 kan in vrijwel alle gevallen niet meer worden aangevraagd. Het maximum inkomen voor de huurtoeslag 2014 is € 29.325 voor de leeftijdsgroep 23-65 jaar en voor pensioengerechtigden € 29.400.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/huurtoeslag/huurtoeslag_2014/voorwaarden_2014/ik_woon_niet_alleen/23_of_ouder_jonger_dan_65
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oh ja joh ? Op de site waar ik uiteindelijk terecht kwam voor precieze bedragen (dus niet de bron) stond toch echt 2014....wellicht niet goed gekeken ? Ah, ik zie het al ; dat was de site van het NIBUD en daar staat verder geen jaartal bij. Ik heb - blijkbaar ten onrechte - aangenomen dat dat de meest actuele cijfers waren. Niet dus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb het gecorrigeerd. Bedankt voor de verbetering.