Waarom moet ik belasting afdragen, over geld dat ik niet eens gekregen heb?

Ik heb een huis geerfd (vrij van hypotheek) dat ik met zeer slecht achterstallig onderhoud heb verkocht voor 160.ooo euro. Ik moet 10 % erfbelasting betalen. Maar ik kreeg een aanslag over de WOZ waarde. En die was volgens de belasting 220.000 euro. Dus moet ik 6000 euro extra afdragen

11 jaar geleden
1.3K
ronron1212
11 jaar geleden
Hoezo heb je het geld niet gekregen je hebt het toch verkocht en geld voor het huis ontvangen.
ronron1212
11 jaar geleden
O nou dat is dan jammer de woz waarde heeft niets te maken met de prijs van de verkoop of dat hij belasting moet betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tegen de aanslag WOZ waarde kun je heel
goed bezwaar aantekenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt dus eigenlijk 160.000 euro geërfd, en daar moet je nu 22.000 euro belasting over betalen. Blijft over 138.000 euro.
In plaats van de 144.000 waar je op gehoopt had. Er zijn veel mensen die wensen dat ze jouw probleem hadden....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Emma007, er staat nergens dat hij € 22.000 erfbelasting moet betalen.
jacob46
11 jaar geleden
wel degelijk, hajete. Ik kreeg een aanslag van 10% over de woz waarde. is 22.000 euro. Heb het verkocht voor 160.000 euro. Dus heb ik over 60.000 euro belasting betaald, die ik niet gekregen heb.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jacob46, er is bij erfbelasting altijd een belastingvrij bedrag, afhankelijkvan je (familie)relatie met de erflater (overledene).
Als de WOZwaarde €160.000 zou zijn en je ontvangt €220.000 dan is de waardering voor de erfbelasting €160.000.
Zie voor het alsnog verkrijgen van verlaging van de WOZwaarde mijn antwoord.

Antwoorden (3)

Ach ach lullig maar zal er even opletten. Je woz waarde heeft niets met de verkoop prijs van het huis te maken. Dat is een vastgestalde waarde die de gemeente bepaald. Dat het huis zwaar verwaarloost is betekent ook direct dat je er minder voor hebt ontvangen. Dus je hebt een beetje pech en betaald dus over iets wat eigelijk minder opgebracht heeft.
ronron1212
11 jaar geleden
De erfbelasting over een geerfd huis wordt vastgesteld op basis van de woz waarde, Vind je die te hoog, dan kun je bezwaar maken. Zie link:

http://www.netwerknotarissen.nl/home/mijn-familie-relatie/erfenis-afwikkelen/woz-waarde-ook-belangrijk-bij-erven-huis
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De eigenaar heeft helaas verzuimd om verlaging van de WOZ waarde te regelen. Jij als nu belanghebbende kunt dat alsnog doen,ook dan vragen om ambtshalve herziening van de WOZ waarde over de eerdere jaren.
De nieuwe eigenaar krijgt als het goed is een aanslag op basis van € 160.000