IB 2015 winst uit onderneming of resultaat uit overige werkzaamheden?

In 2015 had ik inkomsten uit eenmalige werkzaamheden die niet in loondienst waren.
Bij de belastingdienst sta ik ingeschreven als ondernemer, maar voor activiteiten die ik al 4 jaar niet meer uitvoer. Ik heb nooit officieel mijn onderneming gestaakt en sta ook nog ingeschreven bij de kvk.

De werkzaamheden die ik in 2015 heb uitgevoerd, hebben geen enkel raakvlak met mijn oude activiteiten als ondernemer.
Mijn vraag is: onder welke categorie ga ik deze inkomsten opgeven? Winst uit onderneming of resultaat uit overige werkzaamheden? Belangrijk voor mij om te weten: heb ik een keuze hierin? En, ook handig om te weten, waar kan ik dit nalezen (publicatie, belastingwet?)

Het gaat me niet om de voor- en nadelen van WUO of ROW, daar ben ik bekend mee.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het gaat erom of de Belastingdienst je als ondernemer aanmerkt voor de activiteiten waarmee je het afgelopen jaar geld hebt verdiend. Als die activiteiten niets te maken hadden met je oude bedrijf, staan die daar volledig los van. Je staat immers bij de Kamer van Koophandel ingeschreven met een omschrijving van je werkzaamheden. Als de werkzaamheden die je hebt verricht niet passen binnen die omschrijving, dan heb je niet gewerkt voor je bedrijf en kun je dus op die grond niet als ondernemer worden aangemerkt. Een KVK-inschrijving is natuurlijk sowieso al geen garantie voor ondernemerschap voor de inkomstenbelasting, maar in dit geval heeft die KVK-inschrijving er zelfs helemaal niets mee te maken.

Nu is het natuurlijk mogelijk dat je met de werkzaamheden die je hebt verricht, wel voldoet aan de criteria die de belastingdienst gebruikt om te bepalen of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting en/of de BTW. (Zie bron 1 voor die criteria). Maar dan is het een probleem dat je niet staat ingeschreven bij de KVK met deze bedrijfsactiviteiten.

Als het om diensten of klussen waarvoor je eigenlijk BTW had moeten rekenen en waarvoor je ook niet in aanmerking gekomen zou zijn voor de kleine ondernemingsregeling voor de BTW (zie bron 2) óf het om grote bedragen gaat dan lijkt het me verstandig om eerst contact op te nemen met het belastingkantoor voor advies. Je kunt ondernemer voor de BTW zijn ook als je voor de inkomstenbelasting niet als ondernemer, maar als resultaatgenieter wordt aangemerkt (zie bron 3). Gaat het om kleine bedragen zoals bij een paar klussen die je naast een baan in loondienst hebt verricht, dan kun je dit gewoon invullen bij resultaat uit overige werkzaamheden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Van de website van de Belastingdienst:

"Bent u freelancer of gastouder? Of hebt u bijverdiensten, zoals een krantenwijk? En bent u geen ondernemer? Dan hebt u inkomsten uit overig werk. Dit heeft gevolgen, onder andere voor de belasting die u moet betalen. Zie ook de andere voorbeelden van inkomsten uit overig werk.

Bent u particulier? En hebt u bijvoorbeeld eenmalig een werkzaamheid gedaan? Zoals het geven van een gastcollege of deelname aan een medisch onderzoek? Het geld wat u hiermee hebt verdiend, moet u opgeven als opbrengst."

Sleutelwoord is "ondernemer". Wanneer bent u ondernemer? Acht factoren waar de Belastingdienst naar kijkt (tweede bron).

- Maakt u winst? Zo ja, hoeveel?
- Hoe zelfstandig is uw onderneming?
- Beschikt u over kapitaal (in de vorm van geld)?
- Hoeveel tijd steekt u in uw werkzaamheden?
- Wie zijn uw opdrachtgevers?
- Hoe maakt u uw onderneming bekend naar buiten?
- Loopt u 'ondernemersrisico'?
- Bent u aansprakelijk voor de schulden van uw onderneming?

Uit uw verhaal maak ik op dat u niet naar buiten treedt met uw 'onderneming', dat u eenmalig tijd heeft gestoken in uw onderneming, en dat er weinig tot géén risico kleeft aan die eenmalige werkzaamheid. U bent dus geen ondernemer.

De inkomsten worden daarom niet onder de WUO maar onder de ROW post gezet.