Waarom is er sprake van leeftijdsdiscriminatie bij het geleidelijk minderen van het uitbetalen van de AHK aan de minstverdienende partner?

AHK = algemene heffingskorting.

Elders: http://www.goeievraag.nl/vraag/bestaat-zoiets-aanrechtsubsidie.24347 lees ik:

Voor minstverdieners geboren na 1971 wordt deze regeling in de loop van 15 jaar, vanaf 2009, geleidelijk afgeschaft ("versobering uitbetaling algemene heffingskorting", met 6 2/3 procentpunt per jaar).

Wat is de reden van deze (in mijn ogen) tamelijk willekeurig gekozen leeftijdsdiscriminatie en belangrijker nog, wat is hiervoor de rechtvaardiging?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Regelingen moeten altijd ingaan op een bepaald moment en ja, als jij net buiten die regeling gaat vallen, zou je dat kunnen zien als leeftijdsdiscriminatie. Ik denk dat ze ervan uitgaan dat iemand beneden de 40 makkelijker aan een baan komt en ze willen gewoon alle mensen aan het werk hebben. Het is ook een vreemde regeling, want als je alleenstaand bent krijg je het niet, je komt er alleen voor in aanmerking als je partner het betaald.

Dit soort "leeftijdsdiscriminatie" komt vaker voor, zo ook bij de weduwen en wezen wet, daarbij geldt bijvoorbeeld dat je voor 1 januari 1950 geboren moet zijn wil je er, nadat je eventuele kinderen 18 zijn geworden, nog aanspraak op kunnen maken. Die datum is deztijds gekozen omdat, volgens de overheid, iedereen die na die datum is geboren zich er tegen kan verzekeren.

Ze hadden het ook in 1 keer af kunnen schaffen, ik denk wel dat dit dit rechtvaardiger is, hoe sneu ook als op 01 januari 1972 geborenen bent misschien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord (+1). Zelf denk ik dat het rechtvaardiger was geweest om het of in een keer af te schaffen of om bij het geleidelijk afschaffen geen leeftijdsgrens te stellen. Vandaar dat ik ook benieuwd ben of er wel een goede rechtvaardiging voor te geven valt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou ook niet rechtvaardig zijn als men morgen zou besluiten dat iedereen pas met pensioen mag op 67-jarige leeftijd. Daar zal ook een grens voor getrokken worden.