Moet ik nu veel belasting gaan bijbetalen doordat ik een nabetaling van het UWV heb gehad in 2011?

Ik heb begin 2011 een bedrag aan terugwerkende kracht van het UWV ontvangen omdat ze mijn aanvraag Wajong, die ik jaren geleden heb ingediend in eerste plaats niet wilde toekennen. Na veel rechtzaken en na uitspraak van de rechtbank die mij uiteindelijk gelijk gaf ontvang ik sinds ongeveer Oktober 2010 een Wajong uitkering. In hun besluit kennen ze mij de Wajong met terugwerkende kracht toe tot 2006. Voordat ik de Wajong kreeg had ik een bijstandsuitkering en deze heeft het UWV dan ook verrekend met het uit te keren bedrag over voorgaande jaren. Uiteindelijk bleef er toch nog een paar duizend euro over die ze naar mij overmaakte. Nu kreeg ik afgelopen week de jaaropgaaf 2011 van het UWV waarin staat dat ik een fiscaal loon heb van 23.224 euro en er 2079 euro loonbelasting is betaald. Het ziet er dus naar uit dat ik dit jaar aan de belastingdienst heel veel geld moet betalen. Ik weet dat ik hier nog de algemene heffingskorting, jonggehandicaptenkorting en studiekosten van 880 euro vanaf kan trekken maar dan nog blijft er een aardig bedrag openstaan. Mijn vraag is dan ook wat kan ik hier aan doen, is middeling een optie? Of zoals in mijn andere vraag, kan ik hier de jonggehandicaptenkorting van de jaren dat ik geen Wajong had maar er wel recht op had er nog vanaf trekken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Jouw verhaal is bijna precies het mijne. Dan lag ook nog mijn nieuwe aanvraag meer dan een jaar op het bureau van een arts die als ik belde steeds ziek óf op vakantie was: als ze mijn aanvraag eerder naar een andere arts hadden overgedragen, had me dat een paar duizend euro gescheeld. Tja: that's life.

Middeling kan een optie zijn, maar er geldt een drempel van - even uit m'n hoofd - 545 euro, (daaromtrent) en dat betekent dat het in de meeste gevallen weinig oplevert. Bij mij was het wel zinnig, maar dan vooral omdat ik in één van de jaren waarover de middeling werd toegepast, een veel lager inkomen had omdat ik in dat jaar een aantal maanden in een AWBZ-instelling was opgenomen, en dan de Bijstand verlaagd wordt. Het verschil in inkomens was dus groter bij mij. Daarnaast ontvang ik 100% van de grondslag in plaats van de gebruikelijke 75%. Er waren dus wat dingen waarbij voor mij het verschil groter was. Niettemin kun je altijd middeling aanvragen, het is alleen niet waarschijnlijk dat dit je veel zal opleveren.

De jonggehandicaptenkorting kun je inderdaad over voorgaande jaren alsnog aanvragen. Die mag namelijk ook worden toegepast over jaren waarin je recht had op Wajong, maar die niet tot uitbetaling kwam. Voor jaren waarin de aanslag al definitief is, kun je de inspecteur een brief schrijven en vragen om voor die jaren alsnog de korting toe te passen. Houd wel rekening met de eindeloze termijnoverschrijdingen als je te maken hebt met procedures bij de belastingdienst, en blijf er achteraan bellen.

Nog belangrijker dan de inkomstenbelasting in dit geval zijn je toeslagen. In 2011 heb je een hoog inkomen gehad. Als je alleenstaand bent, zit je zelfs boven de huurtoeslaggrens. Je zult dan je toeslag moeten terugbetalen: de huurtoeslag misschien helemaal, de zorgtoeslag deels. Aan die zorgtoeslag kun je helaas niets doen, maar voor de huurtoeslag kun je beroep doen op de aparte regeling voor bijzonder inkomen. Op de site van de Belastingdienst kun je de nodige formulieren vinden, ik zal zo even een linkje voor je zoeken. Waarschijnlijk krijg je eerst binnenkort een brief dat je alles moet gaan terugbetalen, houd dan de bezwaartermijn in de gaten en maak op tijd bezwaar.

Houd trouwens ook even andere regelingen in de gaten waarbij naar je inkomen wordt gekeken, zoals de inkomensafhankelijke eigen bijdrage voor AWBZ- of PGB-zorg. Ook hier gelden aparte regelingen als je eenmalig een hoog inkomen hebt door bijvoorbeeld een nabetaling als deze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Dat kan helaas niet meer over 2006 (net te laat).
Wel de jaren 2007 en later. En hier de links die Lies zocht. Van het formulier hoef je alleen vraag 1, 6 en 8 in t ullen : http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/informatie_over_toeslagen/huurtoeslag/huurtoeslag_2011/voorwaarden_2011/bijzondere_situaties/bijzonder_inkomen http://download.belastingdienst.nl/toeslagen/docs/verzoek_bijzondere_situaties_huurtoeslag_tg1512z5fol.pdf
fisbel
12 jaar geleden
Een + plus voor Lies die lang heeft moeten vechten en zoeken om deze informatie boven water te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh dank Fisbel, 't was me even ontschoten dat ik nog iets had toegezegd.. Ik heb trouwens inderdaad veel moeite moeten doen om die info boven water te krijgen, schijnbaar kent lang niet iedereen bij de belastingdienst die regeling voor bijzonder inkomen. Doordat ik maandenlang verkeerde informatie kreeg en niet werd teruggebeld als dat toegezegd was, kwam ik er te laat achter dat er dus wél zo'n regeling bestaat, en was de bezwaartermijn verstreken. Ik ontving m'n nabetaling in 2009, en de procedures lopen nog steeds. Als mijn bezwaar wordt afgewezen, komt het er trouwens al met al op neer dat de nabetaling van het UWV me meer geld heeft gekost dan opgeleverd. Tel daar alle frustraties en tijd bij op, en ik vind het een heel verstandig besluit dat UWV niet meer doet aan uitbetalen met terugwerkende kracht. In dit geval dan blijkbaar wel, dat snap ik ook niet helemaal, want ik had begrepen dat voor nieuwe Wajong (dus sinds 2010) sowieso nooit met terugwerkende kracht wordt uitbetaald.
fisbel
12 jaar geleden
Huske schreef:
Ik heb begin 2011 een bedrag aan terugwerkende kracht van het UWV ontvangen omdat ze mijn aanvraag Wajong, die ik JAREN GELEDEN (kapitalen fisbel) heb ingediend in eerste plaats niet wilde toekennen. Ht klopt weliswaar Lies12 wat je zegt: miv 2010 kan er niet meer met terugwerkende kracht worden uitgekeerd, maar Huske is de procedure al gestart vóó'r 2010. Valt dus nog in de oude regeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, inderdaad verkeerd gelezen. Dat "jaren geleden" had ik gezien, maar ook dat het niet toegekend was. Bij mijzelf en een aantal mensen in mijn omgeving was een tweede of zelfs derde aanvraag nodig, omdat in de eerste procedure zoveel fouten waren gemaakt dat met beroep en hoger beroep er niet genoeg bewijs meer was om de situatie ten tijde van de eerste aanvraag te kunnen beoordelen. Maar in dit geval ging de beoordeling inderdaad nog steeds over de eerste beoordelingsdatum, dan ligt de zaak inderdaad anders.