als mijn broer bij me komt inwonen heeft dit dan financiële gevolgen voor mij?

Toegevoegd na 48 minuten:
de situatie in het kort: broer woont nu bij moeder. zij is onlangs gescheiden en heeft invaliditeitsuitkering. het heeft echter gevolgen voor haar als mijn broer daar blijft wonen en daarom wil hij bij mij komen wonen. ikzelf ben alleenstaande met 1 kind ten laste, bezit een huis en heb een vaste job. broer heeft ook een vast inkomen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.7K

Antwoorden (2)

Dat kan, maar is niet gezegd, dat ligt geheel aan je persoonlijke situatie. Als je een eigen huis en baan hebt is er niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor jou en je broer heeft het gaan samenwonen geen financiele invloed als jullie allebei een baan hebben met een behoorlijk inkomen.
Als het gezinsinkomen lager is dan het sociaal minimum (op bijstandsniveau) is een toeslag op mogelijk op grond van de Toeslagenwet. Als moeder die toeslag had, dan verliest ze die doordat het inkomen van je broer zorgt dat haar inkomen samen met dat van hem boven de bijstandsniveau komt.

Toegevoegd na 8 uur:
Is ook redelijk dat de toeslagvervalt want normaal draagt je broer bij in de kosten van huishouding bij je moeder en dan hoeven wij (de overheid) niet meer bij te springen. Als je broer daar illegaal zou wonen en moeder zou het niet melden bij het Uwv dan is er sprake van uitkeringsfraude.

Toegevoegd na 3 dagen:
De financiële gevolgen voor jou zijn gunstig omdat je broer normaal gesproken een bijdrage levert in de kosten van huisvesting en jij dat geld er aan overhoudt