Wat te doen met een schenking van € 150.000,= op 1 dec. ivm vermogensrendementsheffing?

Mijn moeder woont in een verzorgingstehuis.
Haar eigen woning is verkocht.
Nu krijgen wij op 1 december 2016 € 150.000,=
€ 150.000,= -/- vrijstelling van € 48.874,= € 101.126,=
Moet ik dan in 2017 1,2% van € 101.126, =
€ 1213,= vermogensrendementsheffing betalen?
Of betaal ik dan 1/12 deel van € 1213,= € 101,=?
Het geld bij mijn moeder op de rekening laten staan is geen optie.
Haar eigen bijdragen voor het verzorgingstehuis wordt getoetst via de belasting opgave.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.3K
ronron1212
7 jaar geleden
Ze kan dan niet zo maar alles an jou schenken.
Je moet daarnaast nog ruim 16.000 schenkingsrecht betalen
Over je vermogen betaal je een heel jaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ronron, inderdaad, als deze 150.000 het brutobedrag is (waarover de schenker nog geen belasting betaald heeft), kan dat niet zomaar worden geschonken. Zie o.a. voor de schenkingsbelasting:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/schenken/schenkbelasting_aangifte_doen_en_betalen/hoe_berekent_u_de_schenkbelasting/tarieven_schenkbelasting_2016/tarieven_schenkbelasting_2016 En voor eventuele schenkingsvrijstellingen:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/schenken/schenking_krijgen/vrijstelling_voor_de_schenkbelasting/overzicht/schenkbelastingvrijstellingen_2016
ronron1212
7 jaar geleden
http://www.geldenrecht.nl/artikel/2014-01-12/schenken-om-eigen-bijdrage-verzorgingshuis-te-verlagen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik moet idd schenkingsbelasting betalen, dat is mij bekent. Er zijn misschien wat mogelijkheden om het een en ander aan mijn huis / hypotheek te doen.
fisbel
7 jaar geleden
1. In 2017 is € 50.000 vermogen / spaargeld e.d. onbelast.
2. Eenmalige schenkingen zijn in principe ook eenmalig! Maar er zijn uitzonderingen. Als bij de eenmalige schenking uit het verleden niet het volledige bedrag is gegeven, kan er aanvulling plaatsvinden.
Hierover komt nog nadere regelgeving. Lees:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/aangifte_doen/fiscale_informatie/fiscale_informatie_2016/veranderingen_2016/regels_eigen_woning_veranderen 3. In uw situatie kan interessant kan dat er t.a.v. de (hoge) eigen bijdrage CAK wellicht peiljaarverlegging mogelijk is. Ipv het peiljaar van 2 jaar terug (n-2) telt dan het huidige jaar wat betreft inkomen box 123.
M.a.w eigen bijdrage 2016 verandert van 2014 in 2016, 2017 verandert van 2015 in 2017 enzovoort. Omdat 4% van het vermogen belast wordt kan deze optie interessant zijn. Voorbeeld: er is € 100.000 belast vermogen. Inkomensbijtelling (inkomstenbelasting) is € 4000.
Het inkomen t.o.v. het peiljaar moet minimaal € 2559 lager zijn. (2016/2014) Lees voor informatie en het verzoekformulier: https://www.hetcak.nl/portalserver/portals/cak-portal/pages/k1-2-5-2-aanpassing-van-de-eigen-bijdrage
Lees: https://www.hetcak.nl/portalserver/portals/cak-portal/pages/k1-2-5-2-aanpassing-van-de-eigen-bijdrage Sterkte met uw huiswerk!
Vervolgvragen kunt u uiteraard stellen, maar ik wil het hierbij even laten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt fisbel, ik ga aan het werk

Het beste antwoord

Je betaalt vermogensrendementheffing over het totale vermogen in box 3 volgens de stand op 01-01. Dat is per saldo 1,2 procent belasting over het totale vermogen minus de vrijstelling. Het ontvangen bedrag gaat dus meetellen in de belastingaangifte over 2017.

Een echte rib uit je lijf wordt echter niet de vermogensrendementheffing maar de schenkbelasting. Het ontvangen bedrag moet je uit eigen beweging aangeven voor de schenkbelasting en minus een kleine vrijstelling van eur 5304.- mag je aan de fiscus 20 procent over het ontvangen bedrag afstaan. Ja, dat is schrikken. Ben je echter tussen de 18 en 40 en is er nog nooit beroep op de speciale eenmalige hogere vrijstelling gedaan dan geldt een vrijstelling van eur 25.449. Ga je het geld aantoonbaar gebruiken om (bijv.) een huis te kopen of de hypotheek af te lossen dan is de eenmalige hogere vrijstelling zelfs eur 53.016.- (Bedragen 2016)

Wat betreft je moeder: bedenk dat de Wet langdurige zorg als peildatum voor inkomen/vermogen twee jaar terug neemt. Dus toen de eigen bijdrage voor het verpleeghuis voor 2016 werd berekend, werd uitgegaan van jaar belastbaar inkomen van 2014. Voor de eigen bijdrage voor 2017 kijkt men terug naar 2015, enz.

Wellicht kent een financieel adviseur/notaris wat tips en tricks om het fiscale leed te verzachten.

Toegevoegd na 1 uur:
Kleine correctie:

De van toepassing zijnde schenkingsvrijstelling buiten beschouwen gelaten, betaal je over het als schenking ontvangen bedrag als kind (2016):

van € 0 tot en met € 121.902:10%
Over het meerdere vanaf € 121.903 en hoger: 20%

Het is belastingtechnisch ook mogelijk dar de schenker de schenkingsbelasting voor zijn rekening neemt i.p.v. de ontvanger, maar dan worden de vermelde percentages hoger.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als mijn moeder mij op 1 december 2016 € 75.000 schenkt en ik gebruik € 30.000 voor de aflossing van mijn eigen woning dan betaal ik 10% schenkbelasting over € 45.000 wij hebben dan op 1 januari minder dan het eigen vermogen van € 48.874.
Dan schenkt mijn moeder mij op 3 januari 2017 weer € 75.000 ik gebruik weer € 30.000 voor de aflossing van ons huis betaal dan weer 10% schenkbelasting over € 45.000
Computoon
7 jaar geleden
Zo eenvoudig werkt het helaas niet voor de schenkingsbelasting. Allereerst zijn er voorwaarden waaraan voldaan moet worden voor je een beroep kunt doen op de eenmalig verhoogde vrijstelling. Die kan bijv. NIET worden opgeknipt over meerdere schenkingsmomenten en moet dus in 1 keer worden "verbruikt". Zie verder http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/schenken/schenking_krijgen/vrijstelling_voor_de_schenkbelasting/overzicht/vrijstelling_voor_financiering_van_eigen_woning/voorwaarden_vrijstelling_eigen_woning. (Hoop dat inplakbaar is als link;-) )
Computoon
7 jaar geleden
Zie ook hieronder. De eenmalig verhoogde "schenkingsvrijstelling eigen woning" wordt in 2017 eur 100.000.-. Er komt nog wat overgangsrecht. Tip: raadpleeg een financieel adviseur. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/aangifte_doen/fiscale_informatie/fiscale_informatie_2016/veranderingen_2016/regels_eigen_woning_veranderen Als je moeder het geldt "gespreid schenkt" (deel 2016 en deel 2017) maakt het deel dat ze in 2017 schenkt nog deel uit van haar box 3 vermogen op 01-01-2017. Bij verder gelijke omstandigheden beinvloedt dat weer haar eigen bijdrage voor het verpleeghuis, in 2019 (want dan kijkt men terug naar 2017).
Computoon
7 jaar geleden
De stelling dat je op 01-01-2017 minder vermogen hebt (in box 3) dan die eur 48.874.- klopt natuurlijk alleen als het geld van de schenking ook daadwerkelijk voor 01-01-2017 is uitgegeven...
fisbel
7 jaar geleden
@Computoon:
Enkele aanvullingen en (klleine) correcties t.a.v. uw antwoord:
1. Het vrijgestelde bedrag 2017 box 3 is voor fiscaal partners 2 x € 25.000, dus € 50.000
2. Belangrijker: de vermogensrendementsheffing wordt per 1 januari 2017 variabel. Hierdoor wordt het ingewikkelder hoeveel vermogensrendementsheffing er precies over het vermogen te betalen is. Vermogens worden vanaf 2017 in 3 groepen ingedeeld, iedere groep met een eigen percentage. Per saldo worden fiscaal partners met een belast vermogen tot 5 circa ton er beter van. Voor een alleenstaande is dat tot 2,5 ton. De regeling wordt voor 2019 opnieuw wat percentages e.d. bekeken en in principe dan voor 5 jaar vastgelegd. Kortom: 30% heffing blijft hetzelfde, maar uitgaan van 1,2% is verleden tijd. Het te betalen bedrag aan box 3 belasting is ook afhankelijk van de verdeling die fiscaal partners maken. Hoofdregel (bij grotere vermogens) is dat de verdeling op basis van 50/50 % plaatsvindt. Het belast vermogen per fiscaal partner komt dan immers het laagst uit.
Lees: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/vermogen_en_aanmerkelijk_belang/vermogen/belasting_betalen_over_uw_vermogen/grondslag_sparen_en_beleggen/berekenen_belasting_over_uw_inkomsten_uit_vermogen_vanaf_2017 3. Het eenmalig te schenken bedrag:
Is inmiddels een zeer complexe zaak geworden. Is het eenmalig te schenken bedrag de 'normale' schenking ouder-kind of gaat het om een eenmalige schenking t.b.v. de eigen woning. Hebben er in het verleden al schenkingen plaatsgevonden enz. Wordt er 'gemengd' geschonken: deel eigen woning, deel algemeen.
Fiscalert heeft hier verschillende artikelen aan gewijd. In elk geval is het oppassen dat de 'eenmalige' schenking toch niet onverhoopt belast wordt. U waarschuwt terecht dat het helaas allemaal niet zo simpel werkt als Piet! veronderstelt. Zie verder mijn reactie onder de vraag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Computoon,
De belaste verkrijging (€ 121.903) bij schenkbelasting 2016 is voor kinderen m.i. 10% en niet 20%.
Pas bij € 126.207 (€ 5.304+€121.903) wordt het 20%
Computoon
7 jaar geleden
Klopt. Dat heb ik -iets anders verwoord- binnen een uur ook toegevoegd aan mijn antwoord onder het kopje "kleine correctie".
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ga hier mee aan de slag, zal me er goed in verdiepen. Mijn leeftijd is 64 jaar. Ik neem een financieel adviseur.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel veel wijzer geworden, bedankt voor het duidelijke antwoord

Andere antwoorden (2)

Tot 2012 meette de Belastingdienst de hoogte van je eigen vermogen op twee momenten: op 1 januari en op 31 december van het jaar. Het gemiddelde bedrag van deze twee meetmomenten zag de Belastingdienst als je eigen vermogen.

Vanaf 1 januari 2012 werkt de Belastingdienst echter nog maar met 1 peildatum voor de berekening van het eigen vermogen, namelijk 1 januari. Je betaalt dus vermogensrendementsheffing over het eigen vermogen dat je op 1 januari van het betreffende jaar bezit.

Dat betekent dat u voor het belastingjaar 2016 nog geen belasting betaald over de schenking. Mocht dat bedrag er echter op 1 januari 2017 nog steeds op staan dan moet u voor het belastingjaar 2017 daar belasting over betalen.

Ik heb geen idee hoe u dat zou kunnen voorkomen, tenzij heel misschien door allerlei ingewikkelde belastingconstructies (zoals stallen in een lijfrente of zoiets) waar ik u niet bij kan helpen. Dus u heeft dan nog ongeveer een maand de tijd voor over dat voor te leggen aan een fiscalist of zoiets.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hartelijk dank erotisi, dan is 1 januari de belangrijke dag voor de belasting.
Een vrijstelling (48.874?) vermindert niet het te ontvangen bedrag. Wel de schenkbelasting. Die is in uw geval, indien u ouder bent dan 39 jaar, € 16.748. Netto resteert € 133.262. Zorg dat de schenkbelasting voor 31-12-2016 is betaald, want een schenkbelastingschuld vermindert het vermogen voor box 3 niet.
Berekening: 10% van 121903= 12190. Voorts 20 % (150.000-5.304 -121903) is 22793 is 4558. Totaal 12190+4558 is 16748.
Over de stand van uw in 2016 toegenomen vermogen per 1-1-2017 betaalt na aangifte inkomstenbelasting 2017 normaliter omstreeks juni 2018 belasting over box 3. Dus u hoeft in 2017 geen vermogensrendementsheffing te betalen. Er is voor box 3 -mits u een fiscaal partner hebt - een vrijstelling van circa € 50.000. Als u geen andere box 3 vermogensbestanddelen hebt betaalt u in 2018 over 2017 (tarief 2016) 1,2 % van 133262-50.000 is 1,2 % van 83.262 is € 999. Dat is 0,7 % van 133.262
Indien u omstreeks 1 oktober 2017 voorlopige aangifte doet en betaalt dan betaalt u over dat bedrag over 2017 geen box-3 belasting.
Tip: Als u in december nog een schuld maakt bij voorbeeld door aankoop auto van stel € 10.000 (ook als die pas in 2017 wordt afgeleverd) dan leidt dat ook tot minder vermogen voor box 3.
Tip: Als u uw zorgverzekering voor 2017 in 2016 ineens vooruitbetaalt dan krijgt u 3 % korting en 1,2 % besparing belasting box 3. Bij een premie van € 2.500 geeft dat een voordeel van €105.

NB Uitgangspunt is dat €150.000 voor u is en niet met broer of zus moet delen. Het is raadzaam om voorafgaande aan de schenking uw eventuele kinderen, voor zover ouder dan € 18 jaar, door uw moeder in mindering op uw aandeel ieder het vrijgesteld deel ad € 2.122 te laten schenken. Dat spaart per kind € 424 schenkbelasting.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Computoon
7 jaar geleden
Je schrijft: "Zorg dat de schenkbelasting voor 31-12-2016 is betaald, want een schenkbelastingschuld vermindert het vermogen voor box 3 niet." Betalen van de schenkbelasting voor 31-12-16 is praktisch onmogelijk als vraagsteller het geld "pas" ontvangt op 01-12 en vervolgens aangifte doet voor de schenkbelasting. Heb zelf eens aangifte voor die belasting gedaan en het duurde vele maanden voor er bericht kwam van de Belastingdienst. Ik vermoed omdat deze handmatig verwerkt moet worden, je kunt 'm niet digitaal indienen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De levering van de verkochte woning gaat via een notaris. Het kan m.i. geen kwaad deze te vragen om aanslag/betaling te bespoedigen.
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een hele goede tip hajete, bedankt
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Beste hajete
Je schrijft:
Indien u omstreeks 1 oktober 2017 voorlopige aangifte doet en betaalt dan betaalt u over dat bedrag over 2017 geen box-3 belasting.
Piet. zeer goed doe ik. Tip: Als u in december nog een schuld maakt bij voorbeeld door aankoop auto van stel € 10.000 (ook als die pas in 2017 wordt afgeleverd) dan leidt dat ook tot minder vermogen voor box 3.
Piet. ja we gaan een nieuwe auto kopen. Tip: Als u uw zorgverzekering voor 2017 in 2016 ineens vooruitbetaalt dan krijgt u 3 % korting en 1,2 % besparing belasting box 3. Bij een premie van € 2.500 geeft dat een voordeel van €105.
Piet. dit doe ik al jaren. NB Uitgangspunt is dat €150.000 voor u is en niet met broer of zus moet delen.
Piet. Het gaat om € 330.000 te delen met mijn zus. Het is raadzaam om voorafgaande aan de schenking uw eventuele kinderen, voor zover ouder dan € 18 jaar, door uw moeder in mindering op uw aandeel ieder het vrijgesteld deel ad € 2.122 te laten schenken. Dat spaart per kind € 424 schenkbelasting.
Piet. Deze schenkingen lopen al jaren gezien het vermogen wat mijn moeder op de bank heeft staan.