Hoe hoog is de belastingvrije grens?

Ik wil wat bijverdienen maar liefst geen belasting betalen. Hoeveel mag ik per jaar bijverdienen om in de 0% schaal te vallen? Uiteraard werk ik alleen wit.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik wil juist *heel veel* belasting betalen. Het liefst zou ik willen dat ik elk jaar miljoenen verschuldigd was. dan gaat het namelijk heel erg goed met je. Als je je hele leven ONDER de belastingvrije grens wilt blijven, ben je verplicht om heel erg weinig te verdienen...... Of om zwart te werken en je een opgejaagde crimineel te voelen. zin in?

Het beste antwoord

Ik begrijp uit de vraagstelling dat je een inkomen hebt waar al belasting over wordt betaald. Dan kun je eigenlijk niets bijverdienen zonder IB/PVV over het verdiende bedrag te betalen. Afhankelijk van de hoogte van andere inkomsten komt daar een bedrag aan IB overheen en een aanslag Zvw. Kijk voor de nodige tarieven voor 2009 op onderstaande link.
N.b. de vakbond FNV helpt haar leden gratis om een belastingaangifte te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik dacht 4175 euro, maar ben niet helemaal zeker. Het heeft ook met je persoonlijke omstandigheden te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft inderdaad met je persoonlijke omstandigheden te maken, in verband met heffingskortingen en specifieke aftrekkosten. Bijvoorbeeld: Heb je een eigen woning? Ben je gehuwd of officieel samenwonend? Heb je een uitkering? Heb je aftrek ziektenkosten? Ben alleenstaande ouder? enz. enz. Het beste kan je kijken op www.belastingdienst.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maximaal 3600 euro per jaar geloof ik, gewoon aangeven als extra inkomsten bij je belastingaangifte.

Anders voor een paar tientjes KvK nummer aanvragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op deze vraag is erg lastig een antwoord te geven. Het hangt namelijk af van heel veel omstandigheden. Of je bijvoorbeeld alleenstaand bent of niet is al een erg belangrijke factor. Daarnaast is van belang of er kinderen in huis wonen en hoe oud die zijn. Deze zaken kunnen namelijk zorgen voor een hogere heffingskorting.

Dan even het volgende: Zoals ik uit je vraag opmaak wil je dus geld BIJverdienen. Dat zou betekenen dat je nu geld zou ontvangen vanuit een uitkering o.i.d.? Als dat namelijk zo is, dan luidt het antwoord "0" want je betaalt al belasting vanuit die uitkering. Mocht je nu absoluut geen inkomen hebben maar wel een partner, zou je nu al recht hebben op teruggaaf van je heffingskorting. Iedere euro die je dan nu gaat verdienen heeft geen nut (tenzij je zoveel gaat verdienen dat je weer gewoon normaal belasting gaat betalen) omdat alle heffingskorting die je bij jezelf verbruikt niet meer terug gevraagd kan worden.

Zoals ik dus al zei: het is nogal complex. Maargoed... even toch een poging... hieronder zie je een lijstje heffingskortingen, tel eerst even op welke voor jou van toepassing zijn:

* Algemene heffingskorting (voor iedereen) € 2074
* Arbeidskorting (voor als je werkt) € 1443 (maximum)
* Kinderkorting (als je een kind hebt jonger dan 12 dat bij je thuis woont) €939
* Combinatie korting (als je inkomen hoger is dan € 4524 en in aanmerking komt voor kinderkorting) € 112
* Aanvullende combinatiekorting (als je combinatiekorting hebt en geen partner hebt) € 746
* Alleenstaande ouderkorting (als je dus alleen woont en kinderen hebt) € 1459
* Aanvullende alleenstaande ouderkorting (als je recht hebt op alleenstaande ouderkorting en ook werkt) € 1459

Goed... als je even alles optelt waar je recht op hebt krijg je een totaalbedrag. Dat bedrag moet je DELEN door 0,335 (dus ongeveer maal 3 doen) en dan krijg je het bedrag dat je bruto zou kunnen verdienen PER JAAR zonder belasting te betalen.
Heb je al ergens inkomen? Haal dan dat jaarinkomen van het net uitgerekende bedrag af en dan weet je wat je kan bijverdienen. Kom je hier negatief op uit betaal je op wat je bijverdient gewoon de volle mep belasting.