Wat moet ik in mijn IB 2015 invullen bij "Voorlopige aanslag zorgverzekeringswet 2015?

Wat moet ik in mijn IB 2015 invullen bij "Voorlopige aanslag zorgverzekeringswet 2015 wanneer op mijn jaaropgaaf 2015 bij "ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet" €0 staat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
11.1K

Antwoorden (1)

Niets. De kans dat een binnenlandse werknemer zo'n aanslag krijgt is klein (omdat de werkgever een bepaald percentage over het loon voor de Zorgverzekeringswet moet afdragen.)

Wanneer krijg je 'm dan wel?

"U ontvangt naast uw voorlopige aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen een aparte voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet (Zvw). Deze ontvangt u als u in uw aangifte 1 of meer van de volgende inkomsten hebt aangegeven:

@ belastbare winst uit onderneming
@ buitenlandse inkomsten uit vroegere dienstbetrekking, waarover geen werkgeversheffing Zvw wordt betaald
@ bijverdiensten of inkomsten als freelancer, gastouder, artiest of beroepssporter
@ periodieke uitkeringen en verstrekkingen, zoals alimentatie en overheidsbijdragen voor een woning, bepaalde studietoelagen, (...)"

Citaat van de site van de Belastingdienst.
Computoon