Hoe kan het dat ik over 2010 veel meer geld van de belasting terugkrijg dan verwacht (volgens de aangifte)? Kan dat kloppen?

Mijn vrouw en ik zijn ongeveer 1500 euro meer gaan verdienen dan in 2009. Onze hypotheeklasten zijn gelijk gebleven. We hebben alleen maar onze eigen woning als aftrekpost.

Volgens het aangifteprogramma is mijn toetsinkomen met 4000 euro gestegen tov 2009 en krijgen we 4500 euro meer terug dan verwacht. Ik weet zeker dat er in mijn invoer geen fouten zitten.

Hoe kan dat bedrag toch zoveel hoger zijn dan we dachten en kan dit kloppen?

Toegevoegd na 33 minuten:
Na de eerste twee reacties (bedankt); inderdaad had ik de voorlopige teruggave min of meer wel in mijn hoofd maar niet ingevuld. Dan krijg ik nog bijna 2500 euro meer terug. Dat ligt vermoedelijk aan de heffingskortingen. Als ik die 'uitschakel', lijkt het bedrag normaal.

Schelen heffingskortingen zoveel tov de voorlopige teruggave? Het gaat om ouderschapsverlof en kinderkorting (heet dat nog zo?)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Het is wel een erg hoog bedrag. Het kan wel kloppen omdat het aangifteprogramma, aan de hand van de door jullie ingevulde gegevens, kijkt voor welke heffingskortingen jullie in aanmerking komen. Het kan dus zijn dat je voor 1 of meerdere heffingskortingen in aanmerking komt zonder dat je dat wist.

Aan de andere kant is het bedrag wel erg hoog. Het kan ook zijn dat je een foutje hebt gemaakt bij het invullen. Heb je alles goed gecheckt?

Ook is het mogelijk dat je maandelijks een voorlopige teruggaaf ontvangt en dat je vergeten bent deze in te vullen bij het aangifteprogramma. Ontvang je toevallig per maand ongeveer 375 euro aan voorlopige teruggaaf?

Toegevoegd na 13 uur:
Heffingskortingen kunnen inderdaad veel schelen. De kinderkorting heet nu 'inkomensafhankelijke combinatiekorting'. Dit is voor ouders die jonge kinderen combineren met een baan. De hoogte is zoals gezegd inkomensafhankelijk dus ik weet niet de precieze hoogte in jullie geval.

Hetzelfde geldt voor de ouderschapsverlofkorting. Deze is afhankelijk van het aantal uren dat je ouderschapsverlof hebt opgenomen. Je kunt e.e.a. nalezen over alle heffingskortingen in 2009, 2010 en 2011 via de link. Het staat daar kort en helder uitgelegd allemaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een verhoging van het loon met 1500 kan nooit een extra belastingteruggave geven van 4500, als de overige zaken gelijk zijn gebleven.

Of je bent iets vergeten (woz waarde? voorlopige teruggaaf?), of je hebt toch een invoerfout gemaakt, of je hebt vorige jaren te weinig terug gekregen.

Dat laatste lijkt me het uitzoeken waard (de eerste twee punten trouwens ook) en mocht dat aan de orde zijn, dan kun je nog correctieaangiften indienen over voorgaande jaren.
paulus811
13 jaar geleden
Als je een kind hebt die op 1 januari 2010 nog geen 12 was krijg je een extra heffingskorting. Bij een voorlopige teruggaaf wordt daar geen rekening mee gehouden; bij de aangifte wel. Dat bedrag is 915 euro. Misschien is dat het?