inkomsten uit overige betaal ik hier belasting over?

Ik heb op belasting.nl gevonden dan bij inkomsten uit overige er in 2016 5,5% zvw betaald moet worden (tot een maximum bedrag) nu vroeg ik mij af of over de inkomsten ook nog eens een soort van loonbelasting betaald moet worden. Ik heb verder geen andere inkomsten (nog uitkering nog werk).

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
19.4K
ronron1212
7 jaar geleden
Ja je moet elk jaar bij je belasting opgave aangeven wat je inkomsten uit overige is en daar word je voor belast.

Het beste antwoord

Hoeveel belasting er over de overige inkomsten moet worden betaald is afhankelijk van de andere inkomsten. de overige inkomsten komen bovenop het ander inkomen.
T/m € 19.922 is de te betalen belasting 36,55%. Vanaf € 19.923 t/m € 33.715 t/m € 66.421 is dit percentage 40,4% (belastingschijf 2 en 3) Vanaf € 66.422 is er 52% belasting te betalen.

De te betalen belasting kan lager uitvallen door de heffingskortingen: algemene heffingskorting en arbeidskorting. Door deze kortingen hoeft er over (ruim) € 6000 belastbaar inkomen geen belasting te worden betaald.

Overige inkomsten: Naast de te betalen belasting moet er 5,5% ZVW-premie worden betaald. Belastingkortingen gelden hier niet, m.a.w. over elke euro inkomsten moet deze ZVW-premie worden betaald. Hiervoor krijgt men een aparte aanslag.

Toegevoegd na 20 minuten:
Er is nadere informatie nodig om preciezer te kunnen zeggen hoeveel belasting er over overige inkomsten moet worden betaald. Als u niet verdienende partner bent gaat (een deel van) de uitbetaling van de algemene heffingskorting verloren. De hoogte van deze uitbetaling is weer afhankelijk van leeftijd - vóór of na 1 januari 1963 geboren.

Als er een bijstandsinkomen is worden de overige inkomsten volledig gekort op de uitkering.
Ook is er een toeslagenverhaal. Overige inkomsten verhogen het inkomen. Daardoor is er minder toeslag: huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebonden budget.

Zo heb ik onlangs iemand bij de aangifte geholpen die een inkomen uit werk van € 20.000 had. Zijn niet verdienende partner had inkomsten uit overige arbeid, ongeveer € 5000. Dit inkomen verdampte vrijwel volledig vanwege de te betalen belasting c.q. het niet uitbetalen van de algemene heffingskorting en (veel) minder toeslagen, waar onder kindgebonden budget.

In zo'n situatie wordt bijverdienen fiscaal eerder afgestraft als beloond.
fisbel
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
geboorte jaar is na 1963
fisbel
7 jaar geleden
De uitbetaling van de algemene heffingskorting voor niet of weinig verdienende partners geboren na 1962 wordt afgebouwd. Daardoor wordt er per jaar steeds minder uitbetaald als er géén inkomen is. Voor 2016 is de uitbetaling maximaal € 1047 op jaarbasis.

Andere antwoorden (1)

Als je niet in loondienst bent en toch een inkomen genereert uit 'overig werk', betaal je daar belasting over. Het wordt gezien als 'bijverdienste'.....zoals een krantenwijk, als gastouder, freelancer enz. Alles waar je geld mee verdient wordt belast omdat het inkomen is.

Doe je echter vrijwilligerswerk voor een instelling o.d. die geen winstoogmerk heeft, dan krijg je daar meestal ook vaak een vergoeding voor. Vrijwilligerswerk ( dat aan bep. voorwaarden voldoet) is echter tot een bedrag van €1500,- per jaar vrijgesteld van belastingheffing. Als je boven deze grens zit met je vrijwilligerswerk, dan moet je dit extra bedrag echter wel weer opgeven, want dit geldt dan ook als overige inkomsten.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, maar is dit dan alleen die 5,5% die ik moet betalen? Ik kan verder niet vinden hoe en wat?
amc
7 jaar geleden
Nee, de 5,5% betaal je alleen voor de zorgverzekeringswet. Voor inkomsten gelden weer andere tarieven.