Hoeveel belasting moet ik, als 17-jarige met een full-time baan, betalen?

Ik ga als 17-jarige full-time werk, dit houd dus in dat ik per maand tussen de 1200 tot 2000 euro ga verdienen. Welke belasting moet ik allemaal betalen? Ik werk in de horeca.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een flink inkomen voor een 17 jarige.

Antwoorden (4)

Hoe oud je bent en waar je werkt heeft niets met de belasting te maken je betaald gewoon loonbelasting over je inkomen. Met het inkomen bruto wat je noemt betaal je over het bovenste gedeelte max 42%
ronron1212
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
En met een beetje geluk krijg je nog eens een keer iets daarvan terug :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je met bovenste gedeelte? Hoe kun je ooit iets zeggen als iemand het over een loon van 1200-2000 heeft?
ronron1212
11 jaar geleden
Het max valt in de 42% als je 2000 verdient en anders valt alles in de schaal daar onder lijkt me duidelijk
ronron1212
11 jaar geleden
pat1984v dat staat er ook niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ron, ik denk dat je je meer moet inleven in een vraagsteller. Leg gewoon eens duidelijk uit wat je bedoelt ipv 'lijkt me duidelijk' en 'dat staat er ook niet'. Ik begrijp hoe het werkt maar jij moet het iemand uitleggen, dat is het doel hier.
ronron1212
11 jaar geleden
Zit een prima link bij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet je antwoord ook wel in je antwoord zetten als dat kan en niet alleen in je reactie verwijzen naar de link met een uitleg die gewoon niet duidelijk is. Je had de belangrijkste getallen uit je link toch gewoon neer kunnen zetten ipv 'bovenste gedeelte'.
Als je fulltime gaat werken, moet je loonbelasting betalen en daarnaast ettelijke sociale premies ophoesten voor een aantal verzekeringen zoals WW en WAO.

Over het algemeen kun je er - vuistregel - vanuit gaan dat ongeveer een derde tot de helft van je brutoloon daarheen gaat ; in jouw geval dus 400 tot bijna 1000 euro.

MAAR : Een deel van die afdrachten kun je, afhankelijk van je situatie en hoeveel je hebt gewerkt, achteraf weer terugkrijgen. Er is een maximum bedrag dat je jaarlijks belastingvrij mag verdienen, dus als er automatisch loonbelasting wordt ingehouden en je werkt niet het hele jaar, heb je vaak recht op teruggaaf.

In het staatje in de link kun je uitrekenen wat er netto voor je overschiet in jouw situatie.

Toegevoegd na 3 minuten:
(Ik heb en paar varianten geprobeerd, en het valt zelfs nog wel mee zie ik ; van 1200 kun je meer dan 1000 overhouden (zonder teruggaaf meegerekend) en van 2000 ruim 1500.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Als er gewoon via de salarisadministratie loon wordt uit betaald krijgt hij niets terug.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat om het inhouden van loonheffing / loonbelasting. Je mag per jaar ca. 5000 belastingvrij verdienen, dus als je minder dan dat verdient, heb je recht op teruggaaf onder bepaalde voorwaarden. Dat is altijd al zo geweest, en bij mijn weten niet veranderd. http://financieel.infonu.nl/geld/12415-belastingdienst-het-t-biljet.html
ronron1212
11 jaar geleden
Daar wordt bij de uitbetaling van het salaris via de salarisadministratie al rekening mee gehouden ook daaraan is nog nooit iets veranderd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, dan hebben ze het tj- en p-biljet ten onrechte bedacht bij de belasting. Zouden ze dat weten ?? ;)
ronron1212
11 jaar geleden
Die zijn van toepassing voor uitzonderingen en niet voor vaste betrekkingen dus daar zijn ze voor lees de belastingsite eens goed na.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marleen die zijn voor tijdelijke functies, bij een gewone vaste baan wordt daar al standaard mee rekening gehouden. Je moet pas weer actie ondernemen als je meer dan 1 baan hebt of andere aftrekposten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan niet zien of deze 1-jarige het hele jaar gaat werken ; eerlijk gezegd ga ik daar niet meteen van uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oei, mijn 7 blijft hangen. 17-jarige uiteraard.
Als je werkelijk als 17-jarige aan bruto loon € 1.700-€ 2.000 zou gaan krijgen, dan wordt er bij € 1.700 € 286,16 en bij € 2000 € 394,66 ingehouden. Daarbij is al rekening gehouden met de algemene heffingskorting en de arbeidskorting bij de berekening van de loonheffing voor de gewerkte maanden.
A
ls je het hele kalenderjaar dit loon hebt dan krijg je weinig of niets aan loonheffing terug.

Er is al jarenlang geen belastingvrij inkomen meer. In plaats daarvan krijg je circa € 2.000 belastingkorting per kalenderjaar.
Als je 3 maanden werkt dan wordt er ingehouden alsof je dat loon het hele jaar zou krijgen. Je krijgt dan - na aanvraag - bijna alle loonheffing terug.
Bij de bron is de belastingmaandtabel 2012 voor werkenden opgenomen, waar je de genoemde bedragen kunt terugvinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
17 Jaar en dan tussen 1200 en 2000 euro? Dan werk je wel heelveel of niet? Of zwart. Het hangt er vanaf je kan het op je loonstrookje zien wat de loonheffing is..