Hoeveel % BTW dien ik te boeken als ik met de NS een zakelijke reis afleg?

Binnenkort ga ik voor een opdracht op locatie met de trein naar mijn bestemming. Ik ben van plan deze reiskosten door te berekenen aan mijn opdrachtgever. Ik vraag me echter af of ik dan tevens 19% dien door te berekenen aan mijn opdrachtgever...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.9K

Het beste antwoord

De kosten exclusief BTW zet je op je factuur aan de opdrachtgever. Dit is onderdeel van je normale omzet.

Over het geheel van de gefactureerde bedragen voor jouw dienstverlening én onkosten bereken je het BTW-tarief dat voor jouw dienstverlening geldt (meestal: 19%).

In de prijs van vervoersbewijzen in het openbaar vervoer (trein, bus, tram, metro) en taxibonnen zit 6% BTW, ook al staat dat er niet op. Er staat namelijk een uitzondering in de wet op de omzetbelasting waardoor het vervoersbewijs geldt als btw-factuur.

Als je het vervoersbewijs in je administratie bewaart, dan mag je 6/106e deel van de prijs als betaalde btw terugvragen.

De kosten exclusief BTW (100/106e van de prijs) belast je door aan de opdrachtgever.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Nielx en CHB voor jullie antwoorden! Dan resteert mij nog een vraag: Als ik mijn ticket via zo'n AH-actie heb gekocht, geldt de 6% aftrek van de voorbelasting dan nog steeds?

Andere antwoorden (2)

De BTW op de inkoop (de voorbelasting) staat volledig los van de BTW op de verkoop.

Voor de inkoop: op treinkaartjes (en ander openbaar vervoer) zit 6% BTW. Dit hoeft niet op de kaartjes vermeldt te worden (dit is een vrijstelling voor de OV-bedrijven), maar je mag aannemen dat dit erin zit. Je kan deze 6% aftrekken als voorbelasting op je aangifte omzetbelasting.

De kosten die u vervolgens doorrekent aan uw afnemer moet u belasten onder het tarief waarin uw goed of dienst belast is. Dus als u freelance ontwerper bent dan is uw dienst met 19% belast, en dan geldt dat ook voor alle extra kosten die u op de factuur doorberekent, ook al hebben deze een ander tarief bij de inkoop.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij nader inzien ben ik iets te stellig in mijn eerste zin. De BTW op in- en verkoop staat weliswaar los van elkaar, maar als bij de verkoop de diensten of goederen vrijgesteld zijn van BTW, mag de BTW bij inkoop niet afgetrokken worden als voorbelasting.

Dat zal in dit geval niet van toepassing zijn want vraagsteller heeft het over 19%, maar ik wilde het toch voor de volledigheid melden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met kosten verwees ik naar de reiskosten die je bij je opdrachtgever in rekening brengt.
"In de prijs van vervoersbewijzen in het openbaar vervoer (trein, bus, tram, metro) en taxibonnen zit 6% BTW, ook al staat dat er niet op. Er staat namelijk een uitzondering in de wet op de omzetbelasting waardoor het vervoersbewijs geldt als btw-factuur. Als je het vervoersbewijs in je administratie bewaart, dan mag je 6/106e deel van de prijs als betaalde btw terugvragen. De kosten exclusief BTW (100/106e van de prijs) belast je door aan de opdrachtgever.

Over het geheel van de gefactureerde bedragen voor jouw dienstverlening én onkosten bereken je het BTW-tarief dat voor jouw dienstverlening geldt (meestal: 19%)."

Kortom: niet vergeten om eerst de BTW uit de prijs van het treinkaartje te halen, anders betaalt de opdrachtgever straks nog eens BTW over een bedrag waarin al BTW begrepen zat.
Computoon