Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel mag je als zzp-er bijverdienen zonder belasting te betalen als je ook in loondienst werkt?

Ik wil een eigen bedrijf beginnen. Er was een regeling dat je op jaarbasis ca 1000 euro vrij kon verdienen zonder dat je daar (inkomsten)belasting over hoefde te betalen. Hoeveel is dat in 2018? Graag met verwijzingen om het aantoonbaar te maken.

6 jaar geleden
4.1K
erotisi
6 jaar geleden
Dat is natuurlijk geheel afhankelijk van hoe hoog je loon is.
Thecis
6 jaar geleden
@erotisi
Dat was het niet, anders zou ik het natuurlijk niet vragen. Die vrije te verdienen hoeveelheid was onafhankelijk van hoeveel je in loondienst verdiende. Vandaar dat ik verwijzingen vroeg, er heerst veel onduidelijkheid hierover (wat hierbij meteen onderschreven is).
erotisi
6 jaar geleden
Je hebt natuurlijk ook nog de zelfstandigenaftrek van rond de 7.000 euro.....
Thecis
6 jaar geleden
@erotisi
Klopt, en ook de startersaftrek van ongeveer 2000 euro wat de eerste paar jaar geldt. Maar dat is een aftrekpost en niet een vrij te verdienen hoeveelheid.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Een vrij te verdienen bedrag bovenop een inkomen uit loon bestaat niet. U verdient een bepaald inkomen dat is samengesteld uit inkomen uit loon vermeerderd met uw inkomen als ZZP-er / ondernemer. Als u aan bepaalde criteria voldoet komt u in aanmerking voor de zelfstandigenaftrek en mogelijk de startersaftrek. Deze aftrek vermindert uw inkomen. Over het inkomen dat resteert betaalt u belasting. Heffingskortingen zoals de algemene heffingskorting en de arbeidskorting verminderen de te betalen belasting. Als het inkomen gezakt is tot ruim € 6000 hoeft er geen belasting te worden betaald. Althans: inkomstenbelasting. Er is wel een aanslag Zorgverzekeringswet te verwachten.
(Lees meer...)
fisbel
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding