Hoe zet ik fooi op een factuur?

Hallo,

Ik ben eigenaar van een kleine restaurant. Een paar dagen geleden kwamen mensen van een bedrijf bij mij eten en daarvoor moet ik een factuur maken en dan naar het bedrijf opsturen, die zou dan de rekening betalen. Alleen weet ik niet hoe ik de fooi in een factuur kan verwerken?

Toegevoegd na 29 minuten:
Ik vroeg me ook af waar ik de fooi precies moet zetten in een factuur?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Luxe kaasplankjes met appelstroop gelijk aan de waarde van de fooi...! (met evt dessertwijn)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Niet . Gewoon de factuur sturen de klant maakt zelf wel de fooi uit
In Nederland zijn restaurant's verplicht de prijzen inclusief bediening's geld en BTW aan te bieden . In de USA is het exclusief tip dus daar komt het erbij . in Nederland mag er fooi gegeven worden maar mag op geen enkele manier worden gevraagd .
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat kun je alleen doen als de klant heeft gezegd hoeveel fooi je op de factuur mag zetten.

Antwoorden (1)

Deze factuur is zonder inbegrip van fooi.
Of de klant een fooi wenst te geven is nog maar de vraag.
Vragen om fooi is in Nederland verboden.

Fooi is bedoeld om de dienstverlener in bepaalde bedrijfstakken beter zijn best te laten doen. Is de klant niet tevreden, dan is het normaal om geen fooi te geven.
Een fooi geeft men uitsluitend aan het personeel. Een werkgever ontvangt geen fooi.
In de luchtvaart worden geen fooien gegeven.
Bronnen: