Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is een rulingpraktijk?

Goeiedag, ik ben student economie en voor mijn eindwerk kwam ik het begrip ruling praktijk tegen in de context van belastingsparadijzen. Echter weet ik niet wat dit begrip betekent. Bedankt alvast.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Als een grote (buitenlandse) onderneming in Nederland van plan is om een investering te doen, dan worden eerst nauwkeurig de plussen en minnen op een rijtje gezet. Eén van de dingen waarnaar gekeken zal worden is hoeveel belasting er moet worden betaald. Zekerheid vooraf over de te betalen belasting is voor dergelijke ondernemingen van zeer groot belang. Als de investeringen namelijk gedaan zijn is er geen weg terug. Als dan opeens blijkt dat er meer belasting moet worden betaald dan waar vooraf op gere­kend was dan kan dat een behoorlijke domper zijn. Het Nederlandse ministerie van Financiën heeft dat goed door gehad. Jaren geleden is daarom de mogelijkheid geschapen voor grote (bui­tenland­se) bedrijven die investe­ringen in Nederland willen doen om van te voren afspra­ken te maken over de te betalen belasting. Dit wordt de `rulingprak­tijk' genoemd. De belasting­dienst heeft zelfs een speciaal `rulingteam'. De meeste Europese landen kennen dit fenomeen niet of slechts in beperkte mate. Het buiten­land kijkt dan ook met gemengde gevoelens naar de Neder­lands rulingprak­tijk. Mede door de rulingpraktijk is Nederland één van de meest gewilde vestigings­plaatsen voor multinationals in Europa. Dat is goed van de Nederlandse economie.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Een ruling is een afspraak die je maakt met de belasting.