Eerst even in kaart brengen wat er is veranderd:
- vrijstelling voor partners gaat naar € 600.000
- vrijstelling voor kinderen gaat naar € 19.000
- voor kinderen en partners zijn er nu slechts twee tarieven: tot € 118.000 --> 10%, daarboven 20%
- voor andere verkrijgers (behalve kleinkinderen) is dit 30% resp. 40%.
- ondernemingen onder de 1 miljoen kunnen onder voorwaarden belastingvrij worden overgedragen.

Profiteren van deze maatregelen de rijke mensen meer t.o.v. de arme mensen en t.o.v. de Successiewet 1956?

Mijn antwoord: ja. Ook al moet worden opgemerkt dat een erflater met een schuldenvrij huis niet meteen als 'rijk' wordt gezien. Toch kunnen de erfgenamen van deze erflater profiteren van de lagere tarieven en hogere vrijstellingen. Dus in dat opzicht moet een nuancering worden aangebracht.

Het is echter vaak de rijkere medemens die een fiscaal voordeel optimaal weet uit te buiten. Een gemiddelde estate planner wordt over het algemeen niet ingeschakeld door de fietsenmaker op de hoek. De rijkeren onder ons zullen de testamenten wél 'optimaliseren'. Want ook met de nieuwe Wet Schenk- en Erfbelasting zijn 'combitestamenten' meer dan interessant.

Toegevoegd na 2 minuten:
Even een update:
Let wel: successierecht / erfbelasting wordt geheven van de verkrijger. Inkomsten worden dan fiscaal neutraal behandeld t.o.v. andere inkomsten zoals loon en winst uit onderneming. Dus argumenten als dubbele belastingheffing slaan als een tang op een varken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ha, die Johanpok;

Nee, zij niet alleen, maar naarmate de erfenis groter wordt profiteren de erfgenamen wel meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Want als jij een arme erfgenaam bent, dan profiteer je er ook van.
De mensen die doodgaan moeten "rijk" genoeg zijn om iets na te kunnen laten. De erfgenamen hoeven niet rijk te zijn. Ze kunnen het wel wórden door de erfenis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Exact.
Nee, mijn opa blijkt opeens een fortunerend man te zijn, zonder dat ie dat wist en daar naar leeft, hij geeft er geen ene bal om. En ik vind het belachelijk dat mochten mijn ouders iets van hem erven als hij sterft dat ze daar zoveel belasting over moeten betalen, het is geld van hun!!!