Als je bij je werkgever overwerk maakt, word dit dan extra belast ?

Het verhaal gaat, dat wanneer je overwerk maakt, je daar 50% belasting over betaald.
Volgens mij gaat de fiscus uit van je jaaropgaaf de hoogte van je inkomen bepaald in welke tarief groep je valt.
En of daar veel of weinig overwerk bij zit maakt volgens mij niet uit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.1K

Antwoorden (5)

Je moet het zo zien: belasting betaal je in principe over je hele salaris. Als dat salaris laag is, dan betaal je daar een laag percentage belasting voor. Het is opgebouwd in belastingschijven: de onderste schijf (de basis) betaal je niets voor, dan over het volgende bedrag een laag percentage, dan hoe meer er bij komt, hoe meer belasting daarover betaald wordt.
Als je dus iets aan je salaris toevoegt, zoals betaling van overuren, dan komt dat bovenop je bestaande salaris.
Datgene wat wordt toegevoegd aan je salaris wordt belast met het tarief wat bij de top van je salaris hoort.

Toegevoegd na 2 minuten:
zie de bron voor de jaarbedragen per belastingschijf.
12 jaar geleden
Je moet rekenen op ca 42% op je overwerk. Hangt af wat het salaris is, maar bij modaal is dit 42% en vaak daar boven 2x modal zo'n 50%.De hoeveelheid aan uren maakt in zovere uit dat hoemeer uren je maakt hoe hoger je inkomen en dus ook het LB tarief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals al gezegd wordt overwerk belast in de hoogste schaal van je salaris. Wat echter het verschil maakt is de overhevelingstoeslag. De overhevelingstoeslag zorgt voor een korting op de belasting die je betaalt. Deze korting wordt verdeeld over de salarissen die je gedurende het jaar verdient. Op overuren zit de korting niet waardoor daar in de praktijk netto minder van overblijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Roqui. Met belastingheffing heeft de schaal van het salaris niet te maken. Aan de functie die je hebt, is een bepaald bruto salaris verbonden . Dat staat in de (collectieve) arbeidsovereenkomst.
Overhevelingstoeslag bestaat al zo'n 10 jaar niet meer. Hetwas een toeslag op het brutoloon om werknemers zelf bepaalde premies te laten betalen die voorheen (1989) moesten worden betaald door de werkgever. Afgeschaft met de komst van de belastingherziening 2001.
http://hypotheek.ikstart.nl/overhevelingstoeslag.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had het ook niet over de salarisschaal. Ik realiseer me nu dat ik de belastingschjf bedoelde. Ik heb het er wel eens met iemand van onze financiële afdeling over gehad. Hij gaf aan dat r sprake was van
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de berekening die ik beschreven heb. De term overhevelingstoeslag zo Ik er per ongeluk aan gekoppeld hebben. Sorry voor de reactie in twee delen. Typen op een klein schermpje gaat nog wel eens mis.
Je hebt het bij het rechte eind.
Te onderscheiden is loonheffing (ook wel loonbelasting genoemd) en inkomstenbelasting. Loonheffing (op loon, salaris, uitkering of pensioen) is een voorheffing op de inkomstenbelasting.
Na aangifte en aanslag blijkt de (inkomsten)belasting pas definitief. Doe als je de jaaropgave(n) binnen hebt altijd een proef met het aangifteprogramma inkomstenbelasting.

Tariefgroepen bestaan niet (meer). Dat waren verschillen in belastingvrij inkomen op grond van de persoonlijke situatie. Nadeel: Veelverdieners werden bevoorrecht.
Nu zijn er belastingaftrekken die voor iedereen gelijk zijn, onafhankelijk van hoe hoog je inkomen is.

Loonheffing in de loonheffingtabellen is wat ruw (confectie en geen maatwerk) en gaat er van uit dat je ieder tijdvak (maand, 4-weken, week) hetzelfde verdient.
De voornaamste belastingkorting is de algemene heffingskorting totaal € 1.987 (AHK) die geldt voor iedereen. (Daarnaast is er bij voorbeeld arbeidskorting als je in loondienst arbeid verricht).
De AHK wordt over het jaar gespreid in de tabellen verwerkt. Op inhouding vakantiegeld en overwerk zit geen AHK.

Het % loonheffing op overwerk e.d. is in principe zodanig bepaald dat als het overwerkloon over het jaar gespreid zou worden dat je dan evenveel betaalt.
Overwerk wordt daarmee voor de loonheffing belast als de top van je loon. Het varieert van 33 % tot 52%. Dus niet zomaar 50%.
Zie voor belasting op overwerk aan het einde van:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men houdt relatief meer in dan het percentage belasting dat je nu betaalt. Als op het einde van het jaar blijkt dat je maar weinig extra hebt verdiend, dan krijg je weer geld terug.