Pensioengat. Is er een manier om dit op te lossen?

Ik heb ca. 15 jaar in Italie gewoond en gewerk. Inmiddels woon ik al weer 7 jaar in Nederland en kom ik er achter dat ik eigenlijk een pensioengat heb van bijna 15 jaar. Ik heb tijdens deze jaren gewoon gewerkt en in Italie al mijn contributies betaald. Maar als ik ooit het geluk mag hebben om met pensioen te gaan, dan zit ik met een pensioen van vrijwel niks van Nederland en misschien dat ik nog wat vanuit Italie kan vangen (maar daar heb ik zo mijn twijffels over). Stelt dus eigenlijk niks voor. Bestaat er geen mogelijkheid dat Nederland op de 1 of andere manier kontakt met Italie kan opnemen en dat die laatste mijn contributies overmaakt naar Nederland, zodat ik later toch een volwaardig pensioen kan ontvangen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik ben absoluut geen expert in dit soort dingen. Ik kan wel twee tips verzinnen die je misschien verder helpen. Ben je lid van een vakbond? Goede kans dat de vakbond adviseurs heeft die jou, als lid, gratis te rade staan. Je bent in ieder geval aangesloten bij een pensioenfonds. Ik denk dat de kans klein is, maar je kunt het proberen: bel je contactpersoon (staat op elk pensioenoverzicht en elke brief die ze je sturen) en vraag of die je kan doorverwijzen. Een "remote" mogelijkheid: ga eens langs bij een organisatie van immigranten. Wat ook nog kan: meld je aan bij StudiVZ of MeinVZ (zie bronnen) - beide is eigenlijk hetzelfde. Het is de Duitse versie van wat wij als Hyves kennen. Er zijn discussiegroepen, waaronder een aantal groepen van Duitsers die naar Nederland zijn geëmigreerd. Ik heb daar een paar discussies over dit onderwerp gezien. Als je Duits goed genoeg is, kun je daar een hoop informatie vinden, en zelf vragen stellen - antwoorden zijn van goede kwaliteit en komen snel. Succes!

Bronnen:
http://www.meinvz.net/
http://www.studivz.net/

Van pensioenen heb ik niet veel verstand, maar dit spul dicht echt alles!

Je moet ook rekening houden met het feit, dat je dan maar zoveel % van de AOW krijgt. De andere deel moet je van Italie zien te krijgen. Gaat om 2% per jaar, dat je hier niet woonde/werkte.

Als je op dit moment een baan in Nederland hebt, kun je aan je huidige werkgever vragen of je pensioen mag "inhalen" of "inkopen". Je hebt daar de fiscale ruimte voor omdat je 15 jaar mist. Je werkgever houdt dan wel meer in op je maandloon; dat gaat naar je pensioen. Daarnaast kun je zelf een lijfrentepolis openen. Dan heb je de hulp van je werkgever niet nodig. Als je wil weten of je in Italië pensioen hebt opgebouwd, zul je zelf contact op moeten nemen met je voormalige werkgever in Italië.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100