Hoe huurtoeslag terugvragen van 2013?

In 2013 had ik recht op een aantal maanden huurtoeslag, maar deze heb ik miet aangevraagd. Ik heb begrepen dat je met terugwerkende kracht kan terugvragen aan de belastingdienst. Voor dit jaar vermoed ik echter boven de inkomensgrens te komen. Ik wil niet terugbetalen aan het eind van het jaar.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik enkel deze maanden van 2013 terugkrijg?
Of bestaat er een mogelijkheid dat ik bijv tot maart 2014 kan aanvragen en daarna stop kan zetten? Ik heb geen zicht op mijn inkomsten omdat ik ook een deel werk op basis van een 0-uren contract.

Bedankt alvast.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

U kunt zonder problemen de huurtoeslag 2013 aanvragen. De uitkering hiervan duurt wat langer aangezien de Belastingdienst eerst uw inkomen 2013 zeker wil weten. Voorheen werd de toeslag voorlopig toegekend waarna die later definitief werd. I.v.m. de recente frauduleuze toestanden is de verificatie door de Belastingdienst aangescherpt.

Huurtoeslag 2014 kunt u ook aanvragen. Maar u doet er goed aan uw inkomen boven de maximumgrens te stellen, bijvoorbeeld € 22.000 voor een alleenstaande of € 30.000 voor fiscaal partners. (jaar 2014) U krijgt dan een nihilbeschikking. Achteraf krijgt u de huurtoeslag alsnog toegekend als u er recht op heeft. U zit immers in het systeem.

N.B: bij digitale aanvraag huurtoeslag 2014 zal u de melding krijgen dat er al huurtoeslag is aangevraagd. Dat komt omdat de huurtoeslag 2013 nog niet is verwerkt. Mocht u een voorlopige beschikking huurtoeslag 2014 krijgen, dan wijzigt u onmiddellijk uw inkomen in het hierbovenstaand bedrag. Erg soepel loopt het allemaal niet op dit moment bij de afdeling Toeslagen / Belastingdienst.
fisbel